ДНК

ДНК, или Дезоксирибонуклеиновата киселина, е носителят на генетичния код за биологичното развитие на всички клетъчни форми на живот. В нея е записана цялата наследствена информация, по която организма развива своите уникални отличителни особености.
За първи път ДНК е изолирана от швейцарския лекар Фридрих Мишер, който през 1869 г. открива микроскопично вещество в напоени с кръв и секрет хирургически превръзки. Понеже то се съдържа в ядрата на клетките, той го нарича „нуклеин“. Впоследствие Мишер успява да раздели нуклеина на белтък и киселина, наречена по-късно „нуклеинова“.
Експеримент проведен със същата система през 1943 г. от канадско-американски екип, включващ Осуалд Ейвъри, Колин Маклауд и Маклин Маккарти, за пръв път ясно показва, че ДНК пренася генетична информация.

През 1953 г. американецът Джеймс Уотсън и англичанинът Франсис Крик предлагат общоприетия днес модел на двойната спирала на ДНК молекулата. Този модел е създаден въз основа на направена по-рано рентгеноструктурна снимка и на заключението на американеца Ъруин Чаргаф, че базите на ДНК образуват двойки. Още същата година в списание Нейчър излизат поредица от статии, потвърждаващи с експериментални доказателства хипотезата на Уотсън и Крик. В същия брой е публикувана и статия на екипа на Морис Уилкинс, който прави рентгеноструктурен анализ на ДНК на живо и също потвърждава двойноспиралния модел. През 1962 г. Нобелова награда за физиология и медицина за откриването на двойноспиралния модел на ДНК е дадена на Уотсън, Крик и Уилкинс. Като Франсис Крик получава наградата посмъртно, въпреки правилото, че тези награди могат да бъдат връчвани само на живи хора, което решение предизвиква дълги дебати по темата. Приживе той успява да изложи и Централната догма на молекулярната биология, която предсказва връзката между ДНК, РНК и белтъците.

Окончателното потвърждение на механизма на репликация, подсказван от двойноспиралната структура, е получено през 1958 г. с експеримента на Меселсън-Стал. По-нататъшната работа на екипа на Крик доказва, че генетичният код е базиран на незастъпващи се тройки от бази, наречени по-късно кодони, което позволява на Хар Гобинд Хорана, Робърт Холи и Маршал Уорън Ниренбърг да го дешифрират.

Обеци „Двойната спирала“

Можете да поръчате някой от продуктите ни с „двойната спирала“ или пък да си изберете продукт от онлайн магазина ни с различна научна тематика тук.