Дни на авиацията и космонавтиката

През отминалия уикенд, на 30 ноември и 1 декември, в Руския културно-информационен център се проведе изключително интересното събитие “Дни на авиацията и космонавтиката”. Организирано и проведено по чудесен начин от екипите на „Авиационно-космически форум“ и „Университет за деца“.
Част от вълнуващата програма, бяха кинопрожекциите в Голямата зала на центъра, включващи както документални филми за космоса, така и за известни български учени и техните постижения, предимно в сферата на физиката.

Паралелно с това, в другите помещения вървяха демонстрации на живо, на различни научни работилници показващи как се сглобяват и програмират дронове и различни видове роботи, а също така и 3D принтиране, експерименти по Химия, Биология и Физика. Като най-впечатляващото е, че те се провеждаха предимно от деца от 1-ви до 10-ти клас.
Сред многобройните и разнообразни презентации имаше такива за Българското авиационно инженерство, за Луфтханза, за финанси, иновации и предприемачество в науката и още много други. Бяха проведени и демонстративни полети на първия български авиосимулатор „Фотоника“ със самолети Су-33, Су-25, МиГ-29 и P-51. Освен симулатора любителите на авиацията имаха възможност да видят на живо, например, щурвал на руски пътническо-транспортен самолет Ан-12, всякакви дронове и модели на малки и големи летателни апарати, както и да си закупят различни интересни авио сувенири и списания.

Гвоздеят на програмата обаче бяха беседите с трима космонавти – нашият Георги Иванов и руските Александър Лазуткин и Сергей Залетин. Мраморната зала се напълни изцяло, така че имаше и много правостоящи, но за щастие организаторите бяха предвидили предостатъчно време и през двата дни за въпроси на публиката към космонавтите. Хората бяха във възторг, че се намират в едно помещение с трима души които са били в космоса. Но най-обнадеждаващото беше, колко много съвсем малки деца присъстваха на събитието (някои дори облечени в малки космонавтски костюмчета) и колко много умни и интересни въпроси зададоха те на космонавтите, които с охота отговориха подробно и с чувство за хумор на всички тях.

Когато човек види толкова много малки деца, които мечтаят да станат космонавти и други такива, които вече сами сглобяват и програмират роботи, можещи да хващат и носят предмети или дори да играят футбол, надеждата в бъдещето на българската наука изглежда все по-светла.
И не на последно място, това беше и една благородна кауза, тъй като средствата от таксите събрани на събитието ще бъдат дарени за построяване на Планетариум в София, която засега все още се явява единствената европейска столица неразполагаща с такъв.