Диетата на неандерталците: 80% месо, 20% зеленчуци

Neanderthal skull - Credit © Bocherens.jpg
Учени от „Senckenberg Center for Human Evolution and Palaeoenvironment” (HEP) в Тюбинген са изучавали диетата на неандерталците. Базирайки се на изотопния състав на колагена от костите на праисторически хора, те установили, че диетата им се е състояла главно от големи тревопасни животни, като мамути и носорози, както и растителна храна. Свързаните с темата изследвания са публикувани в научните списания Journal of Human Evolution и Quaternary International.
Диетата на праисторическите хора сега е новата мода сред хората, които се интересуват от здравословно хранене – но какво точно е включвала тя? „Разгледахме внимателно неандерталската диета” – обяснява проф. д-р Hervé Bocherens от НЕР и продължава – „В процеса установихме, че неандерталците са се хранили главно с едри тревопасни бозайници, като мамути и вълнести носорози”.Двaта обекта в Белгия, където са се извършвали разкопките, предложили на учените богат набор от кости на мамути, вълнести носорози, диви коне, елени, Европейски бизони, пещерна хиена, мечки и лъвове, както и останки от вълци, на възраст около 45 000 до 40 000 години. В непосредствена близост били открити костите на няколко неандерталеца. Въз основа на изотопните изследвания на колагена в костите, учените били в състояние да докажат, че диетата на неандерталците се различава значително от тази на другите хищници. Колагенът е основен органичен компонент на съединителната тъкан в костите, зъбите, хрущялите, сухожилията и кожата.

„Преди се смяташе, че неандерталците са използвали същите хранителни източници, като животните около тях “ – обяснява Bocherens и добавя – „Но нашите резултати показват, че всички хищници заемат много специфична ниша, предпочитайки по-малка плячка по правило, например елени, диви коне или степни бизони, докато неандерталците ловували главно големи тревопасни.“

Но те не разчитали само на месото – резултатите от изследвания на изотопния състав на отделните аминокиселини в колагена предполагат, че растителната храна съставлявала около 20% от тяхната диета. В научните среди, този еволюционно-значим въпрос е бил обсъждан интензивно в продължение на десетилетия, макар и без това да доведе до някакви конкретни резултати.

„В това проучване, ние бяхме в състояние за първи път да определим количествено дела на растителната храна в диетата на късните неандерталци. Подобни резултати са установени и за хората от каменната ера“ – добавя Bocherens.
Учените от Тюбинген се надяват, че техните проучвания ще доведат до по-ясно разбиране на това какво е причинило изчезването на неандерталците преди около 40 хиляди години. „Натрупват се все повече доказателства, че диетата не е била решаващ фактор за това“ – казва Bocherens в резюме.

Източник: https://www.sciencedaily.com/