Деца откриват вкаменен скелет на гигантски пингвин в Нова Зеландия

Гигантският пингвин Kairuku waewaeroa. (Image credit: Simone Giovanardi)

Черно-бяло и с размер на 10-годишно дете – що е то? Отговорът на тази гатанка е гигантски, изчезнал пингвин, живял преди между 27 и 35 милиона години в днешната Нова Зеландия.

Огромната гмуркаща се птица е била висока около 140 см и е имала необичайно дълги крака и клюн за пингвин, според учени, които наскоро я описаха като новооткрит вид. Той е открит през 2006 г. от ученици, търсещи вкаменелости, с Hamilton Junior Naturalist Club (JUNATS), клуб по естествена история в Хамилтън (Нова Зеландия) за деца на възраст от 10 до 18 години.

Група членове на клуба, водени от експерта по вкаменелостите на JUNATS Крис Темплер, откриват костите на изчезналия гигант на малък полуостров в пристанището Kawhia по време на екскурзия. Тези вкаменелости са най-пълният скелет на гигантски пингвин, откриван някога, а дължината на задните му крайници вдъхновява изследователите да го нарекат Kairuku waewaeroa („waewae“ означава „крака“, а „roa“ означава „дълъг“ на езика на маорите), пишат учените в ново проучване за гигантската птица.

Днес най-големият жив вид пингвин е императорският пингвин (Aptenodytes forsteri), който достига на височина максимум до 1,2 м и тежи до 45 килограма. Въпреки това, гигантските пингвини, които са били още по-големи, са били по-често срещани през периода на палеогена (66 до 23 милиона години назад) в Зеландия – микроконтинент, който е включвал Нова Зеландия, Нова Каледония и някои по-малки острови, но днес 93% от него са под водата. Гигантските пингвини, които са живели преди милиони години, също така са били по-вталени от големите императорски пингвини, съобщават изследователите.

(A) Чертеж на фосила от Kairuku waewaeroa. (B) Снимка на фосила във вентрален изглед. (C) Сравнение на скелета и размера на съвременен императорски пингвин (Aptenodytes forsteri) с Kairuku waewaeroa. (Изображение: Journal of Vertebrate Paleontology)

Когато младите натуралисти от JUNATS откриват вкаменелостите, стърчащи от блок пясъчник, който е бил разкрит от прилива, те първоначално го объркат с ръждясало витло. Но Темплер и другият лидер на групата, Тони Лоримър, бързо осъзнават, че са открили нещо изключително.

Впоследствие учените измерват и сканират скелета, като го реконструират като 3D модел. Изследователите сравняват костите на пингвина с тези на други гигантски пингвини от палеогена и техните измервания показват, че K. waewaeroa се е извисявал над всички останали видове от рода Kairuku, казва съавторът на изследването Даниел Томас, старши преподавател по зоология в Университетската школа по природни и компютърни науки Massey в Окланд, Нова Зеландия.

По-дългите крака може да са играли важна роля за подвижността на K. waewaeroa във водата, помагайки му да плува по-бързо или да се гмурка по-дълбоко, допуска Томас в изявлението.
K.
waewaeroa със сигурност е бил гигант сред пингвините, но видът е емблематичен за новозеландците и по други причини според Томас.

„Изкопаемият пингвин ни напомня, че споделяме Зеландия с невероятни животински линии, които достигат дълбоко назад във времето и това споделяне ни дава важна роля на попечителство“, казва още той. „Начинът, по който е открит вкамененият скелет – от деца, откриващи природата – ни напомня колко е важно да насърчаваме бъдещите поколения да станат каитиаки (“пазители” от маорски).“

Можете да поръчате колие Пингвин за себе си или за подарък на ваш близък, или пък друг аксесоар с пингвини от нашия онлайн магазин.

Източник: livescience.com