Дали Леонардо да Винчи и Рембранд са виждали себе си по различен начин отколкото са ги възприемали околните

Според проучванията известните художници Леонардо да Винчи и Рембранд, макар и творили в различни векове, споделяли една обща странност – начинът, по който художниците се виждали в огледалото, вероятно е бил малко по-различен от този, по който ги виждали околните.

Ренесансовият енциклопедист Леонардо да Винчи и холандският художник от XVII век Рембранд Харменсон ван Рейн рисували себе си по особен начин – с едно леко изкривено навън око. Това накара редица учени да предположат, че знаменитите художници са страдали от страбизъм или кривогледство. Изследователите предполагат, че художниците са имали екзотропия, при която очната ябълка на едното или и на двете очи се отклоняват навън.

Рембранд, автопортрет. Credit: Wikipedia

Не са открити обаче исторически документи, които да свързват художниците с това медицинско състояние. В ново проучване изследователите изказват хипотезата, че двамата художници са имали т.нар. доминиращо око.


РЕКЛАМА:

***

„Когато гледа собствените си очи в огледалото, човек може да вижда само едно от тях“, отбелязват изследователите в новото си проучване, публикувано на 26 ноември в списание JAMA Ophthalmology.

Окото, към което се фокусирате в огледалото, вижда своето собствено отражение, гледайки назад, но другото око, гледайки първото под ъгъл, вижда първото око, сякаш е обърнато навън.

Мозъците на повечето хора естествено се научават да предпочитат образа на окото, което гледа право назад към индивида, и да пренебрегват разминаването, наблюдавано от другото око. Но някои хора – тези, които имат доминиращо око – виждат себе си от гледна точка на доминиращото око.

„Силно доминиращото дясно око вижда отразеното изображение на лявото око като обърнато, докато в действителност няма истински завой, и обратното важи  за силно доминиращото ляво око“, пишат изследователите в изследването.

Те формулират математическо уравнение, за да опишат степента на възприемана екзотропия, която зависи от разстоянието между човека и огледалото, както и от разстоянието между очите на човека. Нещо повече, степента на екзотропия обикновено нараства с напредване на възрастта, но разминаването, наблюдавано в автопортретите на Рембранд, не се е увеличило с времето, според изследователите.

Но не всички учени са убедени в този аргумент. „Да, доминиращото око може да доведе до леко отклонение от видимото подравняване, но не толкова значително, колкото това, което показва Рембранд. Просто погледнете техните примери и след това който и да било автопортрет на Рембранд“, коментира Маргарет Ливингстън, професор по невробиология в Медицинския университет в Харвард, която не е била част от проучването.

В свое предишно изследване Ливингстън и неин колега анализират 36 автопортрета на Рембранд и откриват, че във всички тях с изключение на един той е нарисувал едно от очите си, изкривено навън, и заключават, че художникът е имал екзотропия. Друг изследовател, Кристофър Тайлър, професор по оптометрия в City University в Лондон, преди това анализира шест творби на Леонардо да Винчи, както и произведения на други художници, които са използвали да Винчи като модел, и също стига до заключението, че да Винчи трябва да е имал екзотропия.

Тайлър също е на мнение, че доказателствата все още сочат към екзотропия, а не към доминиращо око. За да може да проработи идеята за доминиращото око, според него, е нужно художникът да седи едва на около 15 см от огледалото докато прави автопортрета си. Нещо повече, в своето изследване Тайлър е анализирал четири скулптури на да Винчи, създадени от други творци. И на четирите да Винчи е изобразен с едно гледащо встрани око, което авторите на настоящето изследване са интерпретирали като „художествен способ“, което кара Тайлър да заяви:  „Моите изследвания обаче показват, че такъв способ съвсем не е бил често срещан в скулптурата по това време.“

Така за момента остава неясно доколко Леонардо да Винчи и Рембранд са виждали света по различен начин или пък себе си.

 

Превод: Елена Страхилова

Източник: Live Science

 

 


Европейска нощ на учените 2022 г.: