Как да се справим с промяната и да бъдем по-устойчиви

Психология на промяната и устойчивостта

Много хора инвестират огромни количества енергия и време в старанието си да избегнат промяната, но в даден момент тя винаги ги настига. Без значение дали става въпрос за ново работно място, преместване в нов град, приключване на важна връзка или загубата на любим човек, промяната може да доведе до сериозно сътресение в личния ви живот. Хубава новина е, че винаги може да пробвате някоя от изброените по-долу стратегии, за да се справите по-лесно с промяната и да култивирате своята устойчивост.

Животът е непостоянно и изпълнено с изненади същество. В определени моменти ни се налага да сменяме работното си място, да се разделяме с приятелите си, да напускаме родните си места. Понякога знаем, че промяната ще настъпи, в други случаи тя е неочаквана и внезапна. Един път тя приема формата на разочарование, друг път представлява прекрасна изненада.

Когато се научите да се справяте с промените – значителните и маловажните – вие ще намалите риска от депресия и тревожност. Вашите междуличностни отношения ще процъфтяват, а вие самите ще се чувствате много по-добре. Ако обаче избягвате промяната на всяка цена, дори малките нива на стрес значително ще застрашат нормалното ви функциониране.

Умението на хората да се справят успешно с промяната се нарича устойчивост. Средата ви и вашите гени могат да окажат влияние върху това, колко устойчиви сте, но вие винаги може да подобрите своите умения. Изпробването на различни начини за възприемане на случващото се ще ви помогне да се справяте по-лесно с промените и да се превърнете в личност, която може да се адаптира към нови среди и неочаквани събития. Нека разгледаме в детайл няколко здравословни стратегии за повишаване на устойчивостта.


РЕКЛАМА:

***

 

Преоценете нивото си на контрол

Понякога е прекалено лесно да насочим всичкото си внимание върху събитията, върху които нямаме никакъв контрол, или личностите, които може би никога няма да променят своите нагласи или действия. Вместо обаче да се фокусират върху прехвърляне на вината върху другия човек или да се опитват да променят това, което не подлежи на промяна, устойчивите хора вперват поглед в това, върху което те могат да окажат влияние. За да определите нивото си на контрол над дадена ситуация, се запитайте: “Каква отговорност мога да поема за случващото се?”. Когато покажете самоинициатива и работите усърдно за постигането на (реализуеми) промени, е по-малко вероятно да се почувствате сякаш сте с вързани ръце в трудните ситуации.

 

Грижете се за себе си след загуба

Неизменно в даден момент ни се налага да преживеем някаква загуба – на любим човек, хубава работа или високо ценена връзка. Дори позитивните преходи като дипломирането или промяната на работното място могат да ни накарат да почувстваме тъга или носталгия. Когато загубата ви настигне, не се опитвайте да я потискате или игнорирате. Приемете безвъзвратно загубеното и насочете вниманието си върху това, което може да научите от преживяваното. Потърсете помощ и подкрепа от приятели и роднини в трудните моменти. Ако мислите, че имате нужда от допълнителна подкрепа, винаги може да се свържете със специалист по психично здраве.  Как може да ви се отрази самотата?

 

Идентифицирайте негативните мисловни модели

По време на важни житейски промени е лесно да започнем да виждаме света само в черно и бяло или да приемаме най-лошото за нормата. Ако обаче отделите малко време, за да анализирате своите мисловни модели и прецените доколко рационални са те, може да откриете редица начини за засилване на устойчивостта си. Може да генерирате повече позитивни мисли като направите списък с всички препятствия и пречки, които сте успели да преодолеете в миналото. Замислете се кои ваши качества и действия ще ви помогнат да се справите и със сегашните трудности.

 

Бъдете осъзнати

Понякога тревогите и страховете могат да ви накарат да насочите всичкото си внимание към бъдещето. Когато се притеснявате за това, което следва, или грешките, които може да направите, е много вероятно да забравите да наблюдавате какво се случва около вас. Препоръчително е да обръщате внимание на начина, по който реагирате на стрес. Всеки път, когато усетите, че нивата ви на тревожност се покачват, оставате всичко настрана за няколко минути всеки ден, за да релаксирате, като се постараете да насочите фокуса към настоящето.

 

Определете приоритетите си

Най-устойчивите личности възприемат промяната като още една възможност вместо като чудовище, всяващо страх. Преходите в живота ви предоставят шанс да обмислите кое е най-важното за вас. Те ви подтикват да си задавате въпроси от сорта на “Как искам да прекарам времето си?”, “Кои са най-амбициозните ми мечти и стремежи?” и “Кога пилея времето си, вместо да правя това, което ми доставя удоволствие?”. Когато осъзнаете кои са целите и ценностите ви, вашият ум и тяло ще бъдат много по-устойчиви на стреса, придружаващ всяка една промяна.

Редактор: Нора Маркова
Източник: psycom.net
Снимки: pixabay.com


Европейска нощ на учените 2022 г.: