Може да отнеме стотици години, за да бъде разградено едно блокче Lego

Сравнявайки блокчета Lego, износени след десетилетия престой в морето (на снимката), с нови, непокътнати версии на същите тухлички, учените смятат, че може да отнеме между 100 и 1300 години, за да се разградят някои части на Lego в океана.

А. ТЪРНЪР / УНИВЕРСИТЕТ НА ПЛИМУТ

Ако някога сте имали нещастието да стъпите на Lego знаете, че пластмасовите строителни блокчета не могат да се огънат при никакви обстоятелства. Сега учените откриха още едно неприятно последствие от неразрушимостта на любимите детски части – може да отнеме стотици години, за да бъде разградено едно блокче Lego.

Земните океани са залети с пластмаса от всякакъв вид. Но преценката за колко време този боклук се разпада в морската вода често е предизвикателство, тъй като е трудно да се датират фрагменти от отломки с неизвестен произход. Но е лесно да се идентифицира парче Lego по неговата ясно изразена форма, казва Андрю Търнър, природозащитник от университета в Плимут в Англия. И тъй като химическите добавки, използвани за направата на Lego, са се променили с течение на времето, съставът на всяко блокче съдържа улики за това кога е било направено.

Андрю Търнър и колегите му използват рентгенов флуоресцентен спектрометър за измерване на химичния състав на изхвърлени от морето блокчета Lego, които са събирани от доброволци при почистване на плажа в Корнуол, Англия от 2010 г. насам. Използвайки химическите отпечатъци на различни блокчета, екипът датира произведените части от Lego около 70-те години. Един от основните химични индикатори е кадмият, използван за получаване на ярко жълти и червени пигменти от началото на 70-те години до началото на 80-те години на миналия век, когато той е бил забранен за използване поради токсичност.

Изследователите предполагат, че намерените на брега блокчета Lego са попаднали в морето скоро след като са били закупени. За да преценят степента на износване от близо 30 – 40 годишният престой в морето – вследствие на фактори като абразивни отлагания и излагане на слънчева светлина – изследователите използват рентгенови флуоресцентни измервания, за да сравнят износените блокчета с нови непокътнати версии на същите тухлички, съхранявани в колекции от 70-те години.

От 14 двойки едни и същи блокчета Lego, износените версии са имали 3 до 40 процента по-малка маса от техните нови реплики. Въз основа на тези измервания учените смятат, че са необходими приблизително между 100 и 1300 години, за да се разгради напълно една единствена тухличка Lego, съобщават в доклада си от м. юли 2020 г. изследователи по замърсяване на околната среда.

Предишни изследвания показват, че отнема десетилетие на пластмасовите бутилки за вода, за да се разпаднат в океана. Но тъй като много пластмасови компоненти, използвани за направата на електроника и други потребителски продукти, се приближават по плътност и здравина повече към частите на Lego, отколкото към пластмасовите бутилки за вода, Търнър подозира, че няколкостотингодишният график е може би по-вероятен за разграждането на пластмаса от този тип в морската вода.

Източник: https://www.sciencenews.org/article/legos-may-take-hundreds-years-break-down-ocean