CRISPR помага на учените да отстранят за първи път вируса на ХИВ от живи животни

За първи път изследователите са елиминирали ХИВ, вирусът причиняващ СПИН, от генома на живи животни, което е голямо постижение по пътя към освобождаването на света от тази смъртоносна болест.

За изследването, публикувано във вторник в списание Nature Communications, учените от Университета „Темпъл” и от Медицинския център на Университета в Небраска са стимулирали лабораторни мишки да произвеждат човешки Т- клетки, податливи на ХИВ инфекция.

След като заразили мишките, учените приложили терапевтична стратегия, позната като продължително действаща антиретровирусна терапия (LASER ART), за да потиснат репликацията на ХИВ у животните. Накрая изследователите използвали CRISPR, за да отстранят ДНК на ХИВ от заразените клетки.

Когато по-късно учените анализирали мишките, те открили, че около една трета от животните не показват признаци на ХИВ. Сега изследователите са склонни да тестват тяхната комбинация от LASER ART и CRISPR-терапия при нечовекоподобни примати и ако тези изпитания вървят добре, изследванията върху хора могат да започнат още през тази година, както заявява в съобщение за пресата изследователят Камел Халили.

Въпреки че учените са оптимистично настроени, те са наясно, че има значителни разлики между мишките и хората.

„Нещата, които са сработили при мишките, е възможно да не сработят при хората” – казва Хауърд Генделман пред CNBC. „Ограниченията на всяка работа с мишки са свързани с вида, начина на приложение на лекарството и дистрибуцията, които са много по-лесни отколкото при мъжете и жените.”

Превод: Елена Страхилова