„Чудовищна“ звезда, 2 милиона пъти по-ярка от Слънцето, изчезва без следа

Мистериозното изчезване на звездата може да загатва за нов тип звездна смърт.

Автор: Брандън Спектор / Brandon Specktor /

През 2019 г. учените станаха свидетели на това как масивна звезда, 2,5 милиона пъти по-ярка от Слънцето, изчезва без следа. В ново изследване, публикувано на 30 юни 2020 в списанието Monthly Notices на Кралското Астрономическо Общество, екип от астрофизици в ролята на „космически детективи”, се опитват да разрешат случая на изчезналата звезда, като предоставят няколко възможни обяснения. Едно от изненадващиге заключения, които се открояват е, че масивната звезда е загинала и е претърпяла колапс в черна дупка, без първо да премине през експлозия на свръхнова звезда – наистина „безпрецедентен“ акт на звездно самоубийство.

„Може би сме открили, че една от най-големите звезди на близката вселена / бел.пр. регион с радиус около 1 милиард светлинни години /, си „отива нежно в нощта“ / бел. пр. цитат от поета Дилън Томас /, казва в изявление Хосе Грох, астроном от Trinity College в Дъблин и съавтор на нова публикация за звездата.

„Ако е вярно, това ще бъде първото пряко наблюдение на звезда с подобни огромни размери, приключила живота си по такъв начин“, казва в изявлението водещият автор на проучването Андрю Алън, също от Trinity College.

Въпросната звезда, намирала се на около 75 милиона светлинни години от нас в съзвездието Водолей, е добре проучвана в периода 2001 – 2011 г. Огромното небесно тяло е превъзходен пример за ярка синя променлива (LBV) – масивна звезда, приближаваща се към края на своят живот и склонна към непредвидими изменения в яркостта. Звезди като тази са рядкост, като засега във Вселената са потвърдени изключетелно малък брой от този тип. През 2019 г., Алън и колегите му се надяват да използват Големия телескоп на Европейската Южна обсерватория, за да научат повече за мистериозната еволюция на LBV, само за да открият, че звездата очевидно е изчезнала от своята галактика.

Снимка на LBV, телескоп Хъбъл

Когато звезда, много по-голяма от нашето слънце, достигне края на живота си, обикновено тя изригва в огромна експлозия на свръхнова. Тези експлозии се забелязват лесно, тъй като оцветяват небето около тях с йонизиран газ и мощно излъчване в продължение на много светлинни години във всяка посока. (Понякога това изглежда направо красиво.) След взрива плътната сърцевина от остатъчния звезден материал може да претърпи колапс в черна дупка или неутронна звезда – два от най-масивните и мистериозни обекти на Космоса. Липсващата LBV не оставя такова излъчване. Просто изчезва.

За да проучат тази мистерия, изследователите погледнаха назад към предишни наблюдения на звездата, направени през 2002 и 2009 г. Те откриха, че през това време звездата е претърпяла период на силни избухвания, изхвърляйки огромни количества звезден материал с много по-бърза скорост от обикновено. Според учените, звездите LBV могат да преживеят множество избухвания, свойствени за този период от живота им, карайки ги да светят много по-ярко от обикновено. Последното избухване на звездата най-вероятно е приключило по някое време след 2011 г., съобщиха от екипа.

Това би могло да обясни защо звездата изглежда толкова ярка по време на ранните наблюдения – но не обяснява какво се е случило след избухването, което е причинило изчезнето ѝ. Едно от обясненията може да бъде, че звездата потъмнява значително след избухването си и след това е закрита допълнително от гъст воал от космически прах. В този случай, звездата може да се появи отново в бъдещи наблюдения.

По-необикновено и по-вълнуващо обяснение е, че звездата никога не се е възстановила от избухването си, а вместо това е претърпяла колапс до черна дупка, без да стане свръхнова. Това би било рядко събитие, призна екипът. Като се има предвид прогнозната маса на звездата преди нейното изчезване, тя би могла да създаде черна дупка с размери от 85 до 120 пъти по-голяма от масата на земното Слънце, въпреки че как това би могло да се случи без видима свръхнова, все още е открит въпрос.

Необходими са по-нататъшни наблюдения на далечната галактика, преди този случай да бъде официално приключен.

Източник: livescience