Чертите на човешкото лице зависят от 5 гена

Автор
Неделин Бояджиев
facial-landmarks.jpg

Лицето е характеристика, която най-добре отличава отделния човек. Отдавна е известно, че генетиката играе голяма роля при определянето на формата на човешкото лице.

Учени от университета „Еразмус” в Ротердам (в Холандия) откриха пет от гените, чиито варианти  определят чертите на лицето ни. Откритието е публикувано в списанията „PLoS Genetics“ и „Science Now“.

Ръководителят на изследването Манфред Кейзър подчертава, че това са първите резултати, които слагат началото на генетичното разбиране за морфологията на човешкото лице.

В проучването са били използвани около 5 500 доброволци от европейски произход, които са предоставили образци от своята ДНК.

Чрез получено изображения от сканиране с магнитен резонанс учените са определили пространствените съотношения между главните точки на лицето. Групата учени анализирала геномите на участниците с над 2 500 000 ДНК маркера на всеки от тях, за да се определи кои гени могат да обясният някоя от 48-те черти на лицето, като разстоянието между очите, разстоянието между очите и върха на носа, дължината на носа.

Наследствеността на доброволците е изследвана с помощта на ДНК-микрочипове. Те не определят пълната последователност на генома, а – само някои известни варианти (полиморфизми), които са различават в порядъка на ДНК при различните индивиди. Данните за наследствеността учените съпоставили с параметрите от чертите на лицето и търсели връзка между тях.

По този начин са успели да намерят пет гена, които определят външния образ на човека – потвърдени били предполагамите гени PRDM16, PAX3 и TP63, а двата новооткрити са C5orf50 и COL17A1. За един от тях – PAX3 –  вече е имало данни, че влияе върху формата на лицето на децата. Другите два гена са се оказали свързани с някои аномалии, като например заешката захапка и цепнатото небце. Хората с мутации на гена PAX3 развиват синдром на Ваандербург – рядко генетично заболяване, което се характеризира с широко разстояние между очите.

Учените очакват, че подобно на височината на човешкото тяло, формата на лицето се влияе от стотици или пък – от хиляди гени.

Въпреки обнздеждаващите резултати от изследването, учените все още са много далече от това, да могат да прогнозират вида на нечие човешко лице, изхождайки от генетичния код на човека.

Най-важният резултат от изследването е потвърждението, че има връзка между ДНК на човека и вида на лицето му.

Сега трябва да се постигне обратната задача –  на основа на намерените 5 гена да се намери начин да се възпроизвежда човешкото лице чрез ДНК, открита на местопрестъплението. Тази задача отдавна стои пред криминалистите. Разкриването на лицето на престъпника по откритата на местопрестъплението негова ДНК може да се окаже по-надежден метод от снемането на показанията на свидетелите на престъплението, чиито възприятия и памет са ограничени.

facial-landmarks.jpg