Черната смърт е оформила еволюцията на гените ни за имунитет срещу болести

Международен екип от учени, който анализира вековна ДНК от жертви и оцелели от пандемията на Черната смърт, идентифицира ключови генетични различия, които определят кой я е преживял и кой е загинал от нея, а също и как тези аспекти на нашата имунна система са продължили да се развиват оттогава.

Изследователският екип е от университета Макмастър, Чикагския университет, института Пастьор и други организации. Те анализираха и идентифицираха гени, които са предпазили някои хора от опустошителната пандемия от бубонна чума, обхванала Европа, Азия и Африка преди почти 700 години.
Интересното е, че същите гени, които някога са осигурявали защита срещу Черната смърт, днес са свързани с повишена чувствителност към автоимунни заболявания като болестта на Крон (възпалително заболяване на червата) и ревматоиден артрит, съобщават изследователите.

Екипът се съсредоточи върху 100-годишен прозорец преди, по време и след Черната смърт, която достига Лондон в средата на ХІV век Това остава единственото събитие с най-голяма човешка смъртност в записаната история, убивайки над 50 процента от хората в тогавашните едни от най-гъсто населени части на света.

Повече от 500 древни ДНК проби бяха извлечени и изследвани от останките на хора, които са починали преди чумата, умрели от нея или оцелели след това в Лондон, включително лица, погребани в чумните ями в Ийст Смитфийлд, използвани за масови погребения през 1348-1349 г. Бяха взети и допълнителни проби от останки, погребани на пет други места в Дания.

Учените са търсили признаци на генетична адаптация, свързана с чумата, която се причинява от бактерията Yersinia pestis.
Те идентифицираха четири гена, всичките участващи в производството на протеини, които защитават нашия организъм от нахлуване на патогени. Оказва се, че версиите на тези гени, наречени алели, или защитават, или правят организма податлив на чума.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия Брой 162 на списанието.