„Бързи радио сигнали“: Учените откриха източника на най-мистериозното съобщение във Вселената

Осемнадесетте сигнала бяха пълна мистерия за учените откакто чули първия през 2007 година.

Мистериозен сигнал, идващ от далечната Вселена, е бил проследен до източникa му.

„Бързите радио сигнали“ или Fast radio bursts (FRB) са били чути едва 18 пъти и са загадка за учените, откакто за пръв път чули такъв през 2007 година. Никой не знае откъде идват или как биват предизвикани – предположенията варират от огромна звезда, струи материя, изстрелвана от черна дупка и дори извънземни.

Тези сигнали представляват силни, но много кратки радиовълни, не по-дълги от милисекунда.

Първият е бил открит от телескопа на Паркс в Австралия през 2007 година. Оттогава са били чути още 17 сигнала, но само един от тях е засичан нееднократно.

Този повтарящ се сигнал е бил изследван в продължение на 6 месеца, като накрая учените успели да го проследят до точната му позиция в небето. Изглежда, че идва от неясна галактика-джудже на разстояние повече от 3 милиарда светлинни години, казват учените.

Как звучат бързите радио сигнали

FRB 121102, както е наречен сигналът, е открит чрез използване на Very Large Array. Това е мултиантенен радиотелескоп, който е управляван от Националната фондация за наука в САЩ.

Д-р Shriharsh Tendulkar, член на екипа от Университета „МакГил“ в Монреал, Канада, казва: „Преди да знаем разстоянието до източника на който и да е подобен сигнал, няколко от предложените обяснения за техния произход предполагаха, че произхождат от нашия Млечен път, или някъде в близост до него. Сега изключихме тези предположения, поне за този сигнал“.

В добавка към мистерията, изглежда той е придружаван от поток пренасящи се и повтарящи се по-слаби радиосигнали.

Допълнителни много точни изследвания показали, че източниците на двете емисии не могат да са на повече от 100 светлинни години една от друга, казват учените, чиито открития са публикувани в списанията Nature и Astrophysical Journal Letters.

НАСА и Стивън Хокинг работят върху нано космически кораб, който може да се движи с 1/5 от скоростта на светлината

Д-р Benito Marcote от Joint Institute for VLBI в Двингелоо, Холандия, казва: „Мислим, че сигналът и източник са или един и същи обект, или са по някакъв начин физически свързани един с друг“.

Остава неизвестно какво поражда тези сигнали. Един възможен кандидат е свръхплътна неутронна звезда – вероятно магнетар – неутронна звезда с много силно магнитно поле, заобиколена с отломки от звездна експлозия.

Друга възможност е източникът да е от струи материя, които произлизат от края на супермасивна черна дупка.

Съавторът д-р Shami Chatterjee от Университета „Корнел“ в САЩ казва: „Откриването на галактиката, от която идва сигналът и разстоянието, на което се намира, е голяма стъпка напред, но има още много какво да се направи преди да разберем напълно какви са тези неща“.

Проучването е било представено на ежегодната среща на American Astronomical Society в Грейпвайн, Тексас.

Източник: The Independent