Биещи човешки сърца, отгледани в лаборатория от стволови клетки

heart bioreactor.jpg

Екип от учени успешно са отгледали биещо човешко сърце в лабораторни условия, използвайки стволови клетки. Проучването е публикувано в списанието Circulation Research.

Предишно изследване показва как 3D принтерите могат да послужат за изработването на триизмерни сегменти от сърцето, използвайки биологичен материал. Въпреки, че тези структури не съдържат сърдечни клетки, те могат да бъдат използвани като „скелета”, върху които да бъде отгледана сърдечна тъкан. Тази стратегия е използвана от екипи на Massachusetts General Hospital (MGH) и Медицинското училище на Харвард. Те са я комбинирали със стволови клетки, за да получат наистина впечатляващи резултати.

Най-големият проблем, който възниква след трансплантация, е опасността организмът на пациента да отхвърли новия орган, в резултат от имунен отговор спрямо него. Поради това, учените потопили внимателно 73-те сърца в детергент, който да премахне от тях всички клетки, които биха предизвикали такъв отговор. Това, което останало било матрица или скеле на сърце, притежаващо сложна структура и кръвоносни съдове и осигуряващо основа за растеж на нови сърдечни клетки.
За целите на проучването, изследователите репрограмирали човешки кожни клетки до плурипотентни стволови клетки. Това са „примитивни” стволови клетки, които притежават способността да се превърнат в почти всеки тип клетка от тялото. В този случай, те били индуцирани да се превърнат в два типа сърдечни клетки, които добре се развивали върху скелето, когато са обливани с хранителен разтвор.

Само след две седмици, изследователите вече имали все още незрели, но сложно структурирани сърца. Те ги стимулирали с електрически ток и сърцата започнали да бият.
Всички клетки, отгледани по този начин, били разпознавани от имунната система на пациента като „приятелски”, стига източникът на кожните клетки да е самият пациент. Това означава, че няма никаква опасност тези сърца да бъдат отхвърлени, а и не се налага чакането на донор.

“Една от следващите ни цели е да подобрим методите за генериране на още повече сърдечни клетки” – казва Жак Гюиет, който е водещ автор на проучването. Той споделя, че са необходими десетки милиарди клетки, за отглеждането на цяло сърце.
И така, въпреки че не са успели да отгледат цяло, зряло човешко сърце, никой не е бил по-близо до осъществяването на тази цел – а това само по себе си е невероятно постижение.

Източник: http://www.iflscience.com/