Безсънието може би зависи от гените ти

На хората, страдащи от безсъние може да им e казвано, че всичко е в главата им, но ново проучване показва, че това състояние е предизвикано не само от психологически фактори, но и от биологични такива. Изследователи от Холандия са идентифицирали седем гена, свързани с безсънието, което означава, че има биологичен компонент в разстройствата на съня. Съавторът проф. Eus van Someren, специалист по съня от Холандския институт по невронауки, казва: „Надяваме се, че хората ще започнат да осъзнават, че безсънието не е само в главата, но е и биологична предразположеност.”

Безсънието води до повече последствия от това да си гроги сутрин, всъщност значението на безсънието е подценено, казва Van Someren пред Live Science.

Според проучване, публикувано на 12 юни в списание Nature Genetics,  безсънието е рисков фактор за развитието на депресия и разстройствата на съня са свързани с голям риск от възникването на сърдечно-съдови заболявания, диабет и затлъстяване.

Изглежда, че безсънието е едно от най-честите оплаквания, казват изследователите. Между 10 и 22 процента от хората смятат, че имат проблеми със съня. Според Центровете за контрол и превенция на заболяванията на САЩ (CDC) около 10 процента от зрелите хора страдат от хронично безсъние.

Учените отбелязват, че безсънието често е разпространено в семейството, което предполага, че има генетична основа.

В ново проучване, учените са анализирали ДНК от 113 000 души на средна възраст 57 години. Всеки е бил попитан дали има проблеми със заспиването вечер и дали се буди посред нощ. Тези, които потвърдили са класифицирани с хронично безсъние.

Изследователите са установили, че седем гена се срещат по-често при хората, страдащи от  безсъние. Това показва,  че тези седем гена могат да бъдат като  индикатор за риск от развитие на разстройства на съня.

В предишно изследване е установено, че един от идентифицираните гени е свързан с други нарушения на съня. Едно от тях включва периодични движения на ръцете и краката по време на сън. Другото, свързано с този ген, е наречено синдром на неспокойните крака, характеризиращо се със странни и често болезнени усещания в краката и силен порив за движение по време на сън.

Изследователите смятат, че има известна връзка между гените, свързани с безсънието и гените, свързани с други ментални състояния като безпокойство, депресия и невроза. Съавторът на проучването Anke Hammerschlag, докторант по функционална геномика от Vrije Universiteit Amsterdam, казва в изявление: „Това е интересно откритие, защото тези  състояния вървят ръка за ръка с безсънието. Ние  знаем, че това от части е така, заради общата генетична база.”

Учените се надяват, че откритията ще проправят път към по-доброто разбиране на неврологичния механизъм  и ще доведат до нова лечение каза Van Someren.

Превод: Надежда Радованова