Бъдещето на соларните панели?

Кралската академия в Турку с нов вид соларни панели: “В бъдещето ще виждаме слънчеви панели на прозорци, коли, може би дори на дрехи.”

В бъдещето слънчевата енергия вероятно ще е по-голяма част от производството на електроенергия. Нови соларни клетки от перовскит (или калциев титанат; минерал, открит през XIX в., наречен в чест на граф Лев Алексеевич Перовский) са по-евтини и по-ефективни от днешните силициеви соларни панели.

Екип, ръководен от Роланд Йостербака, професор по физика в Кралската академия в Турку (Åbo Akademi), е получил финансиране в размер на няколко милиона, за проучване на соларните клетки от перовскит. Проектът е сътрудничество между учени от Университета в Аалто (Aalto University) и Техническия университет в Тампере (Tampere University of Technology)

“Разликата между силиция и перовскита е, че силициевите клетки използват много повече от активния материал, който абсорбира слънчева светлина. Силициевите панели изискват дебел слой от активното вещество, което ги прави както скъпи, така и неефективни. Слънчевите батерии от перовскит използват само тънък слой от веществото” – разяснява Ян-Хенрик Смот (Jan-Henrik Smått), доцент от Кралската академия в Турку.

Технологията се развива с бързи темпове

Проучвания в областта на клетките от перовскит се провеждат от осем години насам и имат бърз напредък. Според учените от Кралската академия в Турку това е най-обещаващата технология на бъдещето в производството на слънчева енергия.

Енергийната ефективност, тоест процентът слънчева светлина, който се превръща в електричество, значително се е увеличила през последните осем години. В началото енергийната ефективност е била около 3%, но сега този процент се е повишил до около 20%. В момента нивото на енергийна ефективност на соларните панели от перовскит е приблизително също толкова високо, колкото на тези от силиций, но на теория може да достигне около 30%.

„В наши дни виждаме слънчеви панели най-вече по покриви или на широки полета, но в бъдеще вероятно ще ги виждаме на покриви на коли, вградени в къщи или дори в дрехи” – смята Смот.

Произвеждат много повече енергия от тази, която е нужна за направата им

Заради това, че е нужно по-малко количество материал за направата на клетките от перовскит, те произвеждат много повече енергия през своя живот от тази, която е вложена в тях. При силициевите слънчеви панели може да минат няколко години преди производството на енергия да изплати вложената в него такава.

Все още има належащи проблеми за решаване

На международно ниво има много хора, които правят проучвания в областта на клетките от перовскит и съревнованието за първото място е голямо. Според Смот, перовскитът може още повече да отвори пазара за частни лица заради ниските цени на производство. Но все още остават няколко въпроса за решаване, преди продуктът да се пусне на пазара.

“Засега най-добрите клетки от перовскит са много малки и опитите за направа на по-големи такива, водят до намаляване на ефективността.”

Кога се очаква клетките от перовскит да се появят на пазара?

“[…] Смятам, че това ще се случи в следващите 5 години” – казва Смот.

Превод от шведски: Михаела Цонева