Българинът Асен Йорданов и още

Автор: Петър Атанасов

Асен Йорданов е известен в чужбина като Assen Jorfanoff (Jerry). Името му е произнасяно на английски като “Джорданоф”, и се е смятало най-често, че е от италиански произход като Джордано, или от руски с двойно еф накрая. Нито едното, нито другото е вярно.

Асен Йорданов е чист българин, син на д-р Христо Йорданов Павлов от Враца, завършил университета в Щутгарт Германия и получил докторат от университета в Рощок. После директор на Академията в Свищов, преди да се учреди Софийския Университет и след това в София като член на българския елит. Баба му Марийка е посрещнала с пътека от червено платно слезлия от парахода княз Александър фон Батенберг, дошъл в първия български дом да  управлява освободената България. Йорданов е кръстен с българското царско име “Асен”.

Ръката на Асен Йорданов се чувства и днес, но искам да добавя, че Асен Йорданов не е единственият, който е придвижвал редица световни въпроси. Интернет, сигурността в транспорта, авиацията, магнетофоните са разработвани от хиляди по цялата планета. Всеки е допринесъл повече или по-малко. Особеното във всяко негово начинание е огромната смелост в първите стъпки и далечното виждане за проблеми, засягащи живота на милиони. Трябва да погледнем с очите от неговото време. Днес всички лесно обикалят света, но само 20 години след първите самолети това е било безумна смелост.

Някъде Асен е успял докато е бил жив, другаде дълго след като вече го няма. Но това, което в важно, е дълбоката следа, която е оставил в живота на милиони на нашата планета. Съдба или късмет или удивителна смелост. Може би звучи невероятно и едностранчиво. Остава учените да кажат своята дума. Малко са тези, които са го забелязали преди, но фактите ясно го казват.


РЕКЛАМА:

***

Един залив в Антарктида носи неговото име Jordanoff Bay.Образът му е между строителите на авиацията в САЩ в летището LаGuardia в Ню Йорк. Над милион летци и поддържащ персонал в много страни, включително Русия, знаят неговото име и са ползвали неговите книги, за да се научат да летят. Неговият принос в авиацията е известен и в България.

Много може да се види от страницата на Пламен Антонов pantonov.com или неговата биография от сестра му Милка Йорданова Маркова и много публикации и патенти в САЩ и другаде.

Напоследък група българи от Ню Йорк повдигат въпроса, че когато кацат в България, хората са посрещнати с името Враждебна, което съвсем не показва, че са добре дошли. Mиналото си е отдавна отишло, когато много от хората пристигащи в България ги смятаха за врагове и бяха третирани враждебно или когато Враждебна бе мястото, където се хвърляха боклуците на София. Но въпросът съвсем не е за името на село или район Враждебна. То може да си е същото, докато неговите жители решат друго. Въпросът е за името “Враждебна” на летище София, което явно не носи някакъв престиж или международно признание за България и нейните въздушни линии. И Българските въздушни линии знаят най добре, че едно име широко познато в световната авиация, вдъхва доверие за страната, както за персонала, така и за пътниците.

Затова напоследък е съставен инициативен комитет от групата на авиолиниите и ветерани летци, зa преименуване на летище Враждебна като Jordanoff Airport Sofia по случай 100-годишнината от създаването от Асен Йорданов на първия български самолет. Предложението е изпратено до Плевнелиев, Борисов и министъра на транспорта. БТА подготви една пресконференция по този случай.

Видеозапис на тази пресконференция може да се види в сайта на БТА тук.

Значението на името Йорданов е отразено с издаването на пощенска марка с първия български самолет, юбилейна сребърна монета от 10 лева и превеждането на неговата основна книга “Вашите криле”, подготвила над милион летци. Така името на Йорданов ще стане известно и сред цялата съвременна световна общност в авиацията . Само в Русия са отпечатани сто хиляди от неговия основен учебник “YourWings”.

Има много исторически причини за избирането на името Асен Йорданов.  Той участва в създаването на първия пътнически самолет Дъглас 3. Над 40 президенти и вицепрезиденти на големи американски компании го препоръчват като капацитет в авиацията.

Докато в областта на авиацията Йорданов е широко известен, неговия аналитичен ум на изобретател е допринесъл за неща широко ползвани днес, но създадени твърде рано преди своето време затова не довели до широка известност на неговото име. Името му може да не е така известно, но тяхното приложение засяга милиони днес.

Един сбор от закони “Jordaphonedocket FCC part 68”в САЩ с фрапантния с неговия Jordapfone, разчупи монопола на комуникациите, и отвори пътя към нови технологии като интернет и други. С него се започна промяната на законодателствата за комуникациите не само в САЩ, но и в много други страни.

Името на Йорданов е свързано и като патентован изобретател на вещи, с които боравим даже и днес.

Малко знаят, че въздушните възглавници, които сега виждаме във всяка кола, са патентовани като негово изобретение за самолетите преди половин век. Малцина знаят и че той има патента за първите магнетофони около 15 години преди да станат всекидневие. Клапите на самолетите за излитане и кацане са използвани от него в неговия самолет още от 1915 г.

Асен Йорданов е един изключително смел българин, емигрирал в САЩ, и замесен от съдбата в редица проекти и събития, някои от които засягат милиони.  За неговия принос сравнително малко се знае.

За тези, които искат да знаят повече, ето няколко щрихи от неговия пъстър живот.

След като София се изрежда в царския манеж да гледа българската летяща машина през 1915 г, Йорданов се изявява като човек, който може да направи невъзможното – човек да лети. Това е само 13 години след първия полет на братята Райт в САЩ и 6 години от прелитането на Канала от Блерио във Франция. Още в тези първи дни на авиацията Йорданов прилага в проекта си въздушни клапи, които по-късно ще се въведат навсякъде, защото скъсяват значително необходимата дължина на летищата за излитане и кацане.

С този си авторитет на добър конструктор и летец българското правителство на Стамболийски в 1922 г. го праща заедно със Стоянов в САЩ да направят невъзможното за тогава – обикаляне на света със самолет. Нужните самолети не се доставят по редица причини и може би това спасява живота му. За да разберем какво значи кураж и вяра в собствените си сили, за да участва в това състезание, ше добавя някои подробности.

Това е пет години преди Чарлс Линдберг да прелети океана до Европа в 1927 и да стане световно известен. По стечение на съдбата много по-късно Йорданов живее и в същия град до паметника, където е живяла Амелия Ерхардт, която повтаря като жена полета на Линдберг през 1932 г. и изчезва при опита си да обиколи света със самолет и да прелети Пасифика през 1937 г. Името й е световно известно и днес.

Без средства, Йорданов започва от най-долу, като чисти сняг по улиците на Ню Йорк. Той веднага предлага как да се направят снегорини като се закачат за камионите. Скоро го откриват от фабриката за самолети Къртис Райт и той започва на участва в създаването на нови модели на самолети и сам да извършва съответните тестове. Скоро името му се налага и той е избран от световно известния Едисон да участва в разработката и тестовете на неговия хеликоптер, наречен Autogyro. Това е отразено в американската преса и му отваря пътя за участие в челните американски заводи за самолети.

През време на депресията от 1930 г. Йорданов започва да предава широкия си опит като инструктор и тест пилот и да обучава летци за новите самолети. Той пише първата си книга “Летенето и как да го правим”. Тя се откроява като пробив и напълно различна от съществуващата литература писана от литератори или теоритици, без неговия опит от ключови въпроси важни за начеващия пилот. Книгата е приета с ентусиазъм и скоро голямото издателство Функ и Уагналис от Ню Йорк и Лондон му възлага да напише второ основно преработено издание като “Вашите криле”. Тази книга има огромен успех с по две или три издания всяка година и се налага като основно образователно средство в американската и английската военна и цивилна авиация. Със започването на войната тя е преведена на седем езика и става основа за обучението на въздушните сили на Съюзниците. Йорданов допълва към тази книга също около десет допълнителни книги за поддържащия персонал в навигацията и обслужването на земята. Според някои историци той е скъсил войната като е доставил за рекордно време нужния човешки материал за използването на огромното производство на самолети. Това го прави известен не само в САЩ, където го знаят видни личности като космонавта Нийл Армстронг и президенти на въздушни линии и световни фирми в целия свят. Проф. Бонев съобщава, че е също добре известен и помнен и в Русия с преведени сто хиляди екземпляра на “Вашите Криле”.

По-късно неговото патентовано изобретение за въздушни възглавници не успява да се приложи в авиацията, но след изтичане давността на патента му, то е широко използвано във всяка кола днес. Малко познат факт за него.

 

Друго малко познато за него е неговият Джордафон от 1946 г., създаден след неговото познаване на първите стъпки на електрониката. Това е един апарат, на който, след като се постави телефонната слушалка с избран разговор, усилватели с високоговорители предават гласа, а микрофони на масата предават разговорите обратно сигнала на същото устройство на километри или на друг континент по телефонните линии. Революционното в това е, че разговорите се записват на желязна тел. Това е магнитофон, който по-късно бива произведен в милиони екземпляри по целия свят, като се използва магнитна лента с железен прах. Публикувано е в американската преса.

Демонстрация за далечна конференция и самото устройство от 1946 г.

Джордафона и магнетофонът на Йорданов са отхвърлени и забранени да се използват от Бел Компани, които претендират, че като монопол само техни устройства могат да се използват. Няма значение, че Джордафона въобще не се свързва директно с тяхната мрежа и не я утежнява с нищо. Той само замества човешкото ухо и глас с микрофон и високоговорител, с което не променя нищо в тяхната мрежа. Йорданов има смелостта да се изправи срещу огромния финансов гигант Ма Бел и започва съдебна битка, която го разорява и въвежда в гроба.

Но съдебната борба не свършва. Още по време на войната се смята, че комуникациите са изключително важни. Бел Компани е въвела свой секретен език в поддържането на монополната тайна в своите инсталации. Фрапантният случай с Джордафона и други подобни устройства предизвиква разкъсването на монопола в комуникациите и отваряне на пътя към нови устройства и технологии. Това става със сбор от закони, наречени с името на Йорданов JordaphoneDocket –  FCC part 68. Законодателството в САЩ е последвано от разбиването на монополите в комуникациите в много страни и установяването на свободната комуникационна мрежа като интернета. Нещо, което Йорданов започна преди повече от половин век, но е малко известно.

Дано някой факултет по комуникациите да се разтърси и да намери думите на мениджъра на FCC Part 68 -William (Bill) volAlwen, който казваше и пише в своите спомени, че без Jordaphonedocket надали би имало днес световни компании като Сиско, Апъл и много други.

Едно летище като Jordanoff Airport ще е признание, че българите са дали нещо ценно на света, и че хората влизат в една цивилизована страна. То се налага след редица негативни отзиви за България и българите, публикувани доскоро нашироко.

Преименоването не е свързано с някоя партия, група, идеология, клика, връзки. То е важно за всеки българин или чужденец, ако искат  да знаят нещо положително за нас, защото дълбоката бразда,  направена от хиляди в живота на нашата планета, е започнала от България с неудържимата смелост на един младеж.

 

 


Европейска нощ на учените 2022 г.: