Астрономи симулират Екзо облаци на Мини-Нептун GJ 1214b

Автор
Ралица Асенова
image_1657_1-GJ-1214b.jpg

Предмета на изследването е GJ 1214b, наречен още Мини-Нептун екзопланета, който е открит преди 6 години от астрономите в „Харвард-Смитсониън център за астрофизика“. Известен, като „Gliese 1214b“, този чужд свят, с диаметър 2.7 пъти по-голям от Земята и тегло, почти 7 пъти повече се намира на около 52 светлинни години  в съзвездието „Опикус“. Планетата обикаля около червено джудже звезда, GJ 1214, на всеки 38 часа на разстояние 1,3 милиона мили.

Според предишни проучвания, планетата е богата на вода или водородна атмосфера, с екстензивни облаци.

Д-р Черней и колеги, моделирали как облаците биха могли да се формират в ниските слоеве на атмосферата на GJ 1214b и след това да се издигат в горните слоеве на атмосферата, с достатъчно циркулация. За да постигнат това, екипът използва модел на климата, наречен 3D General Circulation Model.

Чрез този модел те показват как GJ 1214b може да създаде, поддържа и повдига облаци в горните слоеве на атмосферата.

Моделът, също така прави прогнози за това, какъв ефект биха имали тези облаци върху климата на планетата.

Публикуван онлайн от Astrophysical Journal Letters (arXiv.org preprint) 22.10.2015

Екип от учени от Вашингтонския университет и Университета в Торонто, за първи път направиха симулация на облаци в атмосфера на екзопланета.