Археолози откриха древногръцки музикални инструменти на Таманския полуостров

Според учените, намерената арфа е един от най-ранните и добре запазени артефакти от Древна Гърция

Изображението има само илюстративна цел.

Фрагменти от древногръцките музикални инструменти арфа и лира са намерени по време на разкопки на Таманския полуостров. Според ръководителя на експедицията Роман Мимоход, в исторически план е била намерена само една и то частично запазена арфа край Пирея, която е датирана от последната третина на V в. пр.н.е.

Находките, които Мимоход и екипът му намират, са открити по време на експедиция, чиято цел е била да изучи некропола, намиращ се в Темрюкския район на Таманския полуостров. По данни на археолозите, в този район между VI и IV в. пр.н.е. се е намирал гръцки полис, който е бил част от Боспорското царство, което се е разполагало от двете страни на Керченския проток.

Археологическите разкопки в тази местност продължават вече трета година, като до този момент изследователите са открили над 600 артефакта, които сочат за силната връзка между гръцката и местната култура.

Според археолози, намерената арфа е била счупена по време на погребален обред, като всички парчета са подредени едно до друго, което кара учените да смятат, че подредбата на счупени вещи, особено при погребение е характерна черта в ритуалната практика на хората в древността.

Намерената арфа представлява разновидност на древногръцките арфи, известни под названието „тригони”. Подобни арфи с триъгълна форма се смятат за едни от най-старите музикални инструменти. Най-старите изображения на такава арфа са открити, изрисувани по гробници в Египет. Най-ранното изображение на тригон на територията на Гърция е от периода 2800–2700 г. пр.н.е. и представлява мраморна статуя на арфист, открита на Цикладските острови.

Другият открит музикален инструмент е лира. В древността съществували няколко вида лира, най-разпространен сред които е китарата. Тя представлявала инструмент с дървен корпус и напречна дъска, на чийто край има закрепена клечка, чрез която се регулират струните. Археолозите откриват части от този вид лира при погребения на воини. За това сочат и останките от мечове, както и тези на погребани коне. Освен това, учените откриха и костен детайл за закрепване на струните и желязно прагче, което вдигало струните над резонатора.

Според археолозите, подобни детайли се срещат само при два от древногръцките музикални инструменти – лирата и нейната разновидност – китарата. Намерена е и гравирана пластина, за която учените смятат, че може да се счита както за украшение на инструмента, така и за перце, с което се свири на китарата. Според археолозите, това е и първата известна находка от този род.

Превод: Стефани Стефанова