7 факта, които ще ви накарат да се почувствате много малки

Земята – нашата родна планета, е петата по големина планета в нашата слънчева система и единствената, за която знаем, че е обитаема. Въпреки че за нас Земята изглежда огромна, тя всъщност е малка прашинка в необятната шир на Вселената. Предлагаме ви 7 космически факта, които ще ви накарат да се почувствате много малки.

1. Нашето слънце е една от поне 100 МИЛИАРДА звезди, само в Млечния път. Учените изчисляват, че има поне 100 милиарда галактики в наблюдаемата вселена, всяка от които гъмжи от звезди. Има повече звезди, отколкото са песъчинките на всички плажове на Земята, взети заедно.

През 1995 беше открита първата планета отвъд нашата слънчева система. Сега са открити хиляди планети, които обикалят около звезди, подобни на Слънцето, известни като екзопланети.

2. Млечният път е огромен град на звездите, толкова голям, че дори със скоростта на светлината (която е много висока!) ще ви бъдат необходими 100 000 години, за да я прекосите.

3. Приблизително 70% от вселената са съставени от тъмна енергия. Тъмната материя съставя 25%. Всичко останало – всичко на Земята, всичко, което някога е наблюдавано с нашите инструменти, цялата нормална материя, е по-малко от 5% от Вселената.

4. Ако Слънцето беше високо, колкото входна врата, то Земята щеше да бъде с размерите на петаче.

5. Почти цялата маса в нашата слънчева система е на Слънцето. Едва 0,2% от масата принадлежи на планетите и всичко останало.

6. Едуин Хъбъл открил, че Вселената се разширява и в определен момент във времето (преди 14 милиарда години) тя е била събрана в една точка в пространството.

1. Четири американски космически апарата са насочени извън нашата слънчева система към това, което учените наричат междузвездно пространство. Вояджър 1 е най-отдалечният – на повече от 18 милиарда километра от нашето слънце. Той е първият обект, създаден от човека, който е напуснал нашата слънчева система. Вояджър 2 се движи със скорост над 55 500 км/ч, но въпреки това ще му бъдат необходими повече от 296 000 години, за да премине край Сириус – най-ярката звезда на нощното небе.

Чувствате ли се малки вече? Ето и един инструмент, който ще ви покаже точно колко мънички сте, в сравнение с всичко останало: http://imagine.gsfc.nasa.gov/features/cosmic/earth.html