Древните гърци създали „компютър”, предсказващ слънчеви затъмнения преди 2000 години

Wikipedia Commons

Древният суперкомпютър

През 1900г. гмуркачи за гъби открили загадъчното устройство, когато се криели от буря на о-в Антикитера. Те изследвали древното приспособление и археологическите проучвания установили, че то е потънало преди около 2000 години по пътя си между Рим и Мала Азия.

Когато изследователите търсели из останките, те намерили устройство с размер на кутия за обувки, съдържащо около 30 зъбчати колела, направени от бронз. Въпреки че устройството се разпаднало на парчета, археолозите скоро разбрали неговото предназначение. Кутията имала ръчка за задвижване и позволявала на древните гръцки астрономи да изчислят позицията на Слънцето, Луната и звездите за всеки един момент от бъдещето.

Макар че загадъчният астрономически калкулатор е прекарал повече от 2000 години на дъното на морето и е корозирал, учените направили 3D реконструкция, за да разчетат някои от текстовете на устройството, които представлявали инструкции за начина му на използване, според проучване от 2016 година, публикувано в списание „Almagest“.

“Преди можехме да прочетем отделни думи, но сред тях имаше и много нечетими или които се четяха погрешно”, казва Александър Джоунс, професор по история на науката в Нюйорксия университет. Изявлението е документирано от Live Science миналата година. “Сега имаме нещо, което може да бъде разчетено като старогръцки. Можем да кажем какво тези текстове са казвали на древния изследовател.”

Например новата информация разкрива, че в предната част на устройството е имало зодиакална диаграма, показваща, че планетите се движат през различни съзвездия.

Предсказанията за затъмнения

През 2014 година учените съобщават в списанието PLOS ONE, че са дешифрирали цифрите и алгоритъма, който се е използвал за затъмненията. Оказало се, че спиралата чрез четири завъртания разкривала затъмнения, използвайки конкретни глифи, за да определи времето и типа им. Лунните затъмнения били определяни чрез глифа за Епсилон (Σ), който бил съкращение за богинята на Луната Селена (ΕΛΗΝΗ), докато Слънчевото затъмнение било определяно чрез H – съкращение за бог Хелиос (ΗΛΙΟΣ). (Английската дума “затъмнение” /eclipse/ произлиза от гръцката дума “ekleipsis“ със значение „изоставен“, защото древните гърци вярвали, че Слънцето буквално е изоставяло Земята по време на затъмнение).

Нещо повече, гръцкият компютър бил изненадващо сложен. Механизмът Антикитера може не само да предвиди времето на затъмнение, но също и да разкрие характеристиките му, като например неговата степен, ъгловия диаметър на Луната (т.е. ъгъла, покрит от диаметъра на пълнолунието) и позицията ѝ по време на затъмнението, открива проучването.

Въпреки че цялото значение на затъмненията в гръцката култура не е напълно изяснено, е очевидно, че те са били разглеждани като важни събития. Древният историк Херодот твърдял, че затъмнението на Талес (585 г. пр.н.е.) буквално е спряло войната между Мидийския цар Киаксар и Лидийския цар Алиат, сметнал природното явление като знак за спиране на бойните действия. Много учени се съмняват, че това в действителност се е случило – според документ от 1997 г., публикуван в списание „Електронна Античност“, древните гръцки астрономи използвали затъмненията и за изчисления на разстоянията между небесните тела.

Много древни култури отдавна свързвали затъмненията с други цивилизационни катаклизми. Исторически текстове разказват, че според асирийците царското управление било застрашено по време на лунните затъмнения, ако Юпитер не се виждал, според писмата от асирийските просветени царе Есархадон и Ашурбанипал (Ейзенбраунс, 2007).

Превод: Петър Евтимов