15.01.2016 – първа космическа разходка за годината!

Автор
Светослав Александров
2016-tim-peake-first-spacewalk.jpg

Този петък, на 15 януари 2016 година, двама астронавти и адаши – Тим Пийк (астронавт на Великобритания) и Тим Копра (американски астронавт) ще излязат в открития космос. По време на извънбордовата си дейност ще трябва да заменят повреден регулатор на напрежението. Повредата доведе до неизправност в работата на един от осемте канала за електрозахранване на „Международната космическа станция“. Ако остане допълнително време, астронавтите ще свършат и някои други дейности – ще разгърнат кабели като подготовка за инсталирането на универсалния адаптор за скачване, който ще позволи пристигането на бъдещите пилотирани космически кораби на САЩ, както и ще преинсталират клапан, който беше временно премахнат поради преместването на модула „Леонардо“ миналата година.

Космическият излаз ще бъде знаков за Великобритания – за пръв път британски астронавт ще излезе в открития космос!

Тим Пийк пристигна на борда на „Международната космическа станция“ след изстрелването на кораба „Союз ТМА-19М“ на 15 декември 2015 г. Космическият полет на Пийк донесе дългоочаквано облекчение за британските космически ентусиасти, които сякаш бяха загубили надежда да видят страната си да направи най-сетне крачка напред към пилотирана космонавтика. Британските ентусиасти дълго време се ядосваха, че страна, която по традиция е първооткривател – Уолтър Ралей е първият човек, който донася картофите в Европа от Америка, Джеймс Кук открива Хаваите и части от Австралия, Чарлз Дарвин прави иконично пътешествие с кораба Бийгъл и благодарение на това пътешествие създава еволюционната теория – същата тази страна е изоставила първооткривателската си роля. От 80-те години на миналия век управлението на Великобритания се е отнасяло враждебно към изпращането на хора в космоса. Великобританската роля в космонавтика е била свързана единствено със строежа на спътници и подпомагане на чужди роботизирани сонди. Имало е астронавти от британски произход, но почти всички са имали второ гражданство и са летяли като астронавти на НАСА, с чужд флаг на скафандъра.

Въпреки това положението се подобри през последните няколко години. През 2010 година най-накрая беше създадена първата космическа агенция на Обединеното кралство! И сега се стига до полета на Тим Пийк – първият британски астронавт към Европейската космическа агенция (ЕКА). На 15 януари, точно един месец след изстрелването си, той ще направи първите британски стъпки в открития космос!

Човечеството провежда космически разходки в продължение на вече повече от половин век. Миналата година, на 18 март 1965 година, се навършиха точно 50 години от историческия първи излаз на Алексей Леонов в открития космос. Тази дебютна космическа разходка продължи само 10 минути.

За допълнителна информация: НАСА