Загубата на специфичен ензим засилва метаболизма на мазнините и издръжливостта при мишките

Изображение: © Emilia Stasiak / stock.adobe.com

Захарите и мазнините са основните горива, които захранват всяка клетка, тъкан и орган. Повечето клетки са се приспособили към захарта като енергиен източник, но когато хранителните вещества са оскъдни, например по време на глад или крайно физическо усилие, вместо това клетките преминават към разграждане на мазнините.

Механизмите за това как клетките пренасочват метаболизма си в отговор на промените в наличността на ресурси, все още не са напълно ясни, но новите изследвания разкриват изненадващо последствие, когато се изключи един такъв механизъм, а именно – увеличен капацитет при упражненията за издръжливост.

В наскоро публикувано проучване за клетъчния метаболизъм, изследователите от Медицинското училище в Харвард идентифицират критичната роля на ензима, пролил хидроксилаза 3 (PHD3), за да установят наличието на хранителни вещества и да регулират способността на мускулните клетки да разграждат мазнините. Когато хранителните вещества са в изобилие, PHD3 действа като спирачка, която инхибира ненужния метаболизъм на мазнините. Тази спирачка се освобождава, когато горивото е малко и е необходима повече енергия, например по време на тренировка.

Забележително е, че блокирането на производството на PHD3 при мишки води до драматични подобрения при определени фитнес упражнения, показаха изследванията. В сравнение с нормалните мишки, тези лишени от ензима PHD3, се движиха с 40 процента по-дълго и с 50 процента по-далеч на пътеките за тичане и имаха по-висок VO2 max, маркер за аеробна издръжливост, който измерва максималния прием на кислород по време на тренировка.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 135 на списанието.

Вземи само този брой в PDF >>