Търсене
Close this search box.

Взор към океанските дълбини от изследователския кораб “Sonne”

Взор към океанските дълбини от изследователския кораб “Sonne”

Взор към океанските дълбини от изследователския кораб “Sonne”

Взор към океанските дълбини от изследователския кораб “Sonne”


Направи дарение на училище!



***

 

Съставил: Радослав Тодоров

Източници: artsandculture.google.com, fona.de, meyerwerft.de / Изображения: canva.com, de.wikipedia.org, https://www.youtube.com/

 


Разбери повече за БГ Наука:

***

Тази статия е от брой 164 на сп. „Българска Наука“ – виж повече за този брой и списанието>>

 

Добре дошли на борда на научно-изследователският кораб “Sonne” (от нем. “слънце”) – флагманът на немските дълбоководни изследвания. Заедно с капитан Лутц Малон ви каним на експедиция в очарователния свят на дълбокото море, където хидротермални извори, неизвестни форми на живот, минерални находища и нова климатична информация са фокусът на новите изследвания. Учените работят по тези теми всеки ден на борда на Sonne, плавайки из вълните на световния океан. Да отплаваме с тях!

Морето зове

Нашето пътуване ни отвежда навътре в океана, където някога се е зародил животът на нашата планета – първите организми са се появили там преди 3,5 милиарда години. Световните океани са дълбоки средно около 3800 метра и покриват приблизително 71% от повърхността на планетата. Те осигуряват храна и кислород и съхраняват топлина и парникови газове. Океанските дълбини обаче си остават до голяма степен все още неизследвани и не особено познати за нас.

Тези мрачни дълбини всъщност са най-голямото местообитание на нашата планета и са дом на безбройни екзотични форми на живот. Те се справят смело с тъмнината, налягането и студа, оцеляват с много малко храна и са разработили специални методи за производство на енергия и дори светлина.

Всъщност ние знаем повече за обратната страна на Луната, отколкото за това, което се намира на океанското дъно. Така че пред нас там има още много за откриване: димящи хидротермални комини и топлинни отвори, планински вериги, по-дълги от Скалистите планини, и океански ровове, толкова дълбоки, че най-високата планина на сушата би се изгубила в тях.

Също така и минерални ресурси, като желязо-манганови конкреции, могат да се открият дълбоко в дъното на Тихия и Атлантическия океан. Освен манган и желязо, те съдържат и благородни метали като мед, кобалт, никел и цинк. Поради сериозния риск за околната среда конкретните планове за добив на тези суровини все още не са реализирани. Въпреки това се провеждат интензивни изследвания по този въпрос.

Изследователски кораб – мечта

Когато Федералното министерство на научните изследвания на Германия възложи на корабостроителницата Meyer в Папенбург, Германия, да построи Sonne през август 2011 г., учените имаха дълъг списък от изисквания за качество. Те включваха най-вече екологичност, намалени вибрации и изобилие от пространство.

Корабостроителите работиха в тясно сътрудничество с учените, както и с експерти от Германския център за координация на изследователския флот и корабната компания, за да разработват сложни проекти.

На дължина корабът е 116 метра от носа до кърмата, 20,6 метра широк и 42,4 метра висок. Тежи 6844,8 тона без товар и има максимална скорост от 15 възела (27,78 км/ч).

Строителните работи започнаха на 4 декември 2012 г. в корабостроителницата Meyer в Папенбург и протекоха за период от 20 месеца.

Корабостроителите работиха със специален фокус върху дизайна на корпуса в търсене на оптималното решение. Корпусът на Sonne е проектиран да предотвратява преминаването на мехурчета от водната повърхност под плавателния съд и нарушаване на приемането на ехолотите.

Първото пробно пътуване на Sonne се проведе в началото на лятото на 2014 г. в Северно море. Изследователският екип и екипажът тестваха дизайна на различните механизми, които се използват от учените за изследване на океанското дъно в 3D. След първото му пътуване изследователите бяха във възторг и изпълнени с похвални слова за кораба.

Понеже Sonne е невероятно ефективен, енергоспестяващ и екологичен, впоследствие той беше награден с немския сертификат „Син ангел“ за своята работа. Корабът използва само дизелово гориво с ниско съдържание на сяра. Съвременните катализатори намаляват азотните оксиди, за да минимизират въздействието върху околната среда.

Полагането на кила на Sonne на 12 април 2013 г.

 

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия Брой 163 на списанието.

 

 


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.