Направи дарение на училище!
Изготвил: Катя Еремиева
Понятието “стратегия” е образувано от древногръцката дума “stratos” – армия. Съвременната трактовка на думата “стратегия” се определя като план за действие в конкретна ситуация, зависещ от постъпките на опонента. Стратегията е определяне на дългосрочните основни цели и задачи на конкретна структура /фирма или държавна организация/ и приемане на курс за действие и разпределение на ресурсите, необходими за поставените цели. Съществува важна зависимост: управленската структура трябва да е производна на нейната стратегия. Преди да се формира стратегията е необходимо да се създаде потенциал за разработване на стратегията, а след това, ако е необходимо да се измени потенциала за реализацията на стратегията. Стратегиите се делят на:
– управленческа /изменения при висшия ръководен персонал/
– стратегия на съкращение /съкращаване на хора, запаси, губещи фирми/
– стратегия на растеж /внедряване на нови продукти или технологии, увеличаване на обема/
– стратегия на преструктуриране /внедряване на нови производствени методи и проектирането на нови организационни структури/
Други видове подразделения са:
– стопанска /свежда се до конкурентната насоченост на дадено стопанско звено
– корпоративна /отнася се до решенията засягащи дейностите по които фирмата / държавната структура се конкурира и начина на разпределение на ресурсите/
– институционална /как фирмата/държавна структура дефинира и формира основния си облик, как целенасочено създава и как обвързва служителите с целите/
Според характера си стратегиите биват:
– настъпателни – основното е атаката, изненадата, с цел разширяване на производството и подобряване на качествените параметри
– дефанзивни – запазват се съществуващите позиции или се минимизират загубите
Според обекта стратегиите са структурни, производствени, технологични, пазарни,организационни.
Според маниера на действие – защитни, динамични, на договаряне.
Планирането е процес, при който ръководството гледа в бъдещето и открива алтернативни начини за действие. Чрез него фирмата или организацията определя какво иска да направи, кога и как да направи и кой конкретно ще го извърши. Планирането се осъществява както за всяка отделна дейност, така и за всяко ниво на управление на фирмата или организацията. Значението на планирането може да се търси в следните основни насоки:
- ефективен управленски инструмент за вземане на решение
- инструмент за оценка на дейността на фирмата или организацията, а също така и на отделите и персонала
- основа за формиране на система за възнаграждение на персонала
- подпомагане мотивирането на мениджърите, участвали в разработването му
- средство за повишаване квалификацията на мениджърите
- информира персонала за целите и задачите пред него и е основа за оценка на резултатите имЦялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 143 на списанието>>Подаряваме ти първите 42 стр. от брой 143 тук>>