STEM образованието в частното и в държавното училище

Елица Цонева, Частно основно училище „Томас Едисън“.

 

Какво е STEM образованието и защо то е нужно в България?

Елица Цонева: STEM образованието е мултидисциплинарно образование, което комбинира в себе си много посоки и творчески начини за предаване на знания на децата. Вече стана модерно да се говори за този тип образование, а виждам че и държавата инвестира солидно в т.нар. СТЕМ центрове. Все повече се акцентира и от родители върху това колко е важно децата да навлизат по-отрано и да получават повече знания от такъв тип образование, което да ги насочи в един малко по-късен етап към сериозната наука. Дай боже да имаме все повече деца, които да се ориентират към сериозна наука, защото моите наблюдения в момента са, че младежите от една определена възраст нататък рязко губят своята мотивация и не успяват да запълнят с необходимите бройки специалисти много длъжности където имаме нужда. Така, че крайната цел на това образование, независимо ние как си го формулираме, е накрая ние да имаме някакви специалисти, насочени, мотивирани, които да правят наука и да се развиват в тази насока.

Венелин Николов: СТЕМ образованието е нещо много интересно, за мен то означава да сложиш децата в една творческа обстановка, където те да започнат да пипат неща и да правят неща. Реално това е нещото, което липсва на нашето образование. Иначе казано – да запалиш децата по тези сложни на вид науки, защото не е достатъчно просто да им се покаже на видео кое как става. Детето има нужда само да го направи и да експериментира. Предоставяйки един такъв инструментариум, детето ще започне да се сблъсква с физика, с математика, ще трябва да прави изчисления, с химия и с механика, която съм забелязал, че напоследък доста привлича децата. Предоставяйки всичко това на едно място вече можем да говорим за СТЕМ образование, но пак казвам – тук основната роля не е на учителя да покаже как се прави, а всъщност той да мине на заден план и да остави самите деца да опитат, да направят, да пробват, а той като един медиатор просто да помага отстрани. Но реално дигиталните науки са тези, които са вътре в основата на всичко. Тоест тези модерни дигитални технологии, които в момента все повече навлизат и се подобряват, това е ключът към СТЕМ. Използване на върховата технология за едни обучения и надграждане на децата по един нетрадиционен начин.

А можете ли да ни разкажете малко повече всъщност вие какво организирате като извънкласни занимания и не само?


РЕКЛАМА:

***

Елица: При нас извънкласните занимания са фокусирани върху допълнителни часове, всъщност един допълнителен час в рамките на работния ден, по компютърно моделиране, т.е. това е блоково програмиране за деца във въвеждащи фази. И вече допълнително се опитваме да развиваме школи, като от 2 години насам имаме школа по роботика. Опитваме се малко по малко да развиваме някакви допълнителни технически работилници, които тази година успяхме да ги вкараме в учебните часове. Те включват придобиване на базови познания по работа с електрически уреди, поялници и т.н., колкото децата да придобият някаква представа. Става въпрос за деца от ІV, V, и VІ клас, които по принцип имат по учебна програма и предмети като информационни технологии, и технология и предприемачество.

 

Цялата статия, както и още много други, можете да прочетете в новия Брой 153 на списанието.

Подаряваме ти първите 53 стр. от брой 153 тук>>


Европейска нощ на учените 2022 г.: