Сезонните грипни ваксинации не „залепват“ дългосрочно в костния мозък

Снимка: © terovesalainen / stock.adobe.com

Основата на имунните клетки, които произвеждат антитела, е костният мозък. Сезонната ваксинация срещу грип увеличава броя на клетките, произвеждащи специфични за грипа антитела в костния мозък. Въпреки това, повечето от новосъздадените клетки се губят в рамките на една година, установиха изследователи от Центъра за ваксини Emory.

Очаква се резултатите да дадат информация за това какъв трябва да бъде дизайна на предложените по-дълготрайни „универсални“ грипни ваксини, както и текущите ваксинални проучвания срещу SARS-CoV-2. Ние се нуждаем от грипна ваксина всяка година, отчасти защото грипните вируси, които заразяват хората, мутират и разменят гени с вируси от птици и свине, но също така и поради намаляването на нейното въздействие с течение на времето, което това изследване подчертава.

Повечето ваксинални проучвания вземат кръвни проби, където клетките, произвеждащи антитела, се появяват няколко седмици след ваксинацията. Изследователи, ръководени от директора на Emory Рафи Ахмед, предприеха допълнителната стъпка за получаване на проби от костен мозък с по-инвазивна процедура.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 135 на списанието.

Вземи само този брой в PDF >>