Как работи мозъкът на умните животни?

Изследователите установяват, че мозъкът на най-умните животни изглежда работи забележително подобно на нашия.

Напоследък не минава и месец без да се появи нова история за животни, които се държат по неочаквано блестящ начин когато става въпрос за интелигентност. Има орангутани, изработващи чадъри от листа; има и шимпанзета, използващи камъни като чукове за техника, невероятно подобна на тази, използвана от нашите предци от каменната ера. В Бали дългоопашатите макаци крадат вещи от туристите, а след това обменят плячката си за вкусни награди, поради което и са се научили да се насочват към стоки с висока стойност, сякаш оценяват основните принципи на икономиката.
Хиените използват изкуството на измамата, като издават специфични звуци, плашещи техните съперници и държейки ги настрана от мършата. В един зоопарк в Обединеното кралство няколко папагала псуват цветисто, очевидно за да забавляват посетителите.
Прасета са научени да играят на видео игри, плъховете пък могат да научат правилата на играта на криеница, докато пчелите – тези на играта на голф.

На пръв поглед тези поведения със сигурност изглеждат умни. Но какво всъщност разкриват за интелигентността на животните?
Дали и други животни имат същия вид мозък и начин на мислене, или техните действия не изискват кой знае колко сложни разсъждения?

Учените започнаха да съставят сложни тестове, за да намерят по-лесно пътя към отговорите на тези въпроси. Подобно на стандартните тестове за интелигентност при хората, те позволяват на изследователите да оценят капацитета на мозъка на животното, да сравнят умствените способности на различни индивиди и да идентифицират фактори, които водят до по-добро справяне в определени ситуации.
Констатациите им са забележителни. Те дават някои очарователни прозрения за анатомията на интелигентността и дори могат да хвърлят светлина върху еволюционния произход на собствените ни умове.

Сегашното ни разбиране за човешкия интелект се ражда в началото на 20-ти век, когато психологът Чарлз Спирмън отбелязва, че способностите на децата по разнородни училищни предмети като френския, математиката и музиката, често са свързани помежду си. Използвайки сложни статистически техники, Спирмън успява да идентифицира общия елемент, който очевидно отразява нечия обща интелигентност, като го нарича „g“.
Той го вижда като форма на „умствена енергия“, обслужваща всички видове решаване на проблеми и учене, и отбеляза, че някои хора я имат в по-голямо изобилие от други.
Последващото разработване на тестове за интелигентност с техните измерители на паметта, лексиката, скоростта на обработка и невербалните разсъждения има за цел да улови разликите в тази обща интелигентност.
През годините тези тестове са подложени на известна критика. Въпреки това, продължителните проучвания показват, че те могат да предскажат някои важни резултати в живота, като академичния успех на някого и доколко биха му се отдавали различни видове професии.

Тъй като се смята, че нашата обща интелигентност определя уникалната ни гъвкавост на мислене, много учени смятат, че тя трябва да се е появила сравнително наскоро в еволюционен план. Според тях и други животни са развили по-модулни умове, като всяко умение съществува независимо от останалите. В този случай няма смисъл дори да се опитваме да измерим g на животно.
„Смяташе се, че животните са разработили много специфични решения за много специфични малки проблеми“, казва Джудит Буркарт, еволюционен антрополог от университета в Цюрих, Швейцария. Идеята за модулен ум не изключва схващането, че животните действат най-вече чрез инстинкти без да влагат много „мисъл“.
По отношение на ефективност и надеждност развиващите се малки, допълнителни модули се смятаха за по-малко ценни от общата интелигентност, за която се предполагаше, че се нуждае от непропорционални количества мозъчна тъкан.

Цялата статия вижте в брой 145 на БГ Наука

Броя го предоставяме безплатно като част от Европейската нощ на учените.

Подаряваме ти брой 145 тук (безплатно) >>  https://link.nauka.bg/YQBc