Проучване хвърля светлина върху еволюцията на най-ранните динозаври

Credit: © Orlando Florin Rosu / stock.adobe.com

Класическото родословно дърво на динозаврите има две подразделения на ранните динозаври в основата си: т.нар. Ornithischia, с тазова структура подобна на тази при птиците, каквито са трицератопсите и стегозаврите; и Saurischia, или гущероподобни динозаври, каквито са бронтозавъра и тиранозавъра.

През 2017 г. обаче този класически възглед за еволюцията на динозаврите беше поставен под въпрос с доказателства, че може би първо са еволюирали гущероподобните динозаври – находка, която драматично пренареди първите големи клонове на родословното дърво на динозаврите.

Сега геохронолог от Масачузетския технологичен институт (MIT), заедно с палеонтолози от Аржентина и Бразилия, намериха доказателства в подкрепа на класическия възглед за еволюцията на динозаврите. Констатациите на екипа са публикувани в списание Scientific Reports.

Екипът повторно анализира вкаменелости на Писанозавър (Pisanosaurus), малък бипедален динозавър, за който се смята, че е най-ранният запазен представител на Ornithischia, открит в записа на изкопаемите. Изследователите определиха, че птицеподобният тревопасен динозавър датира отпреди 229 милиона години, което също е около времето, за когато се смята, че са се появили най-ранните гущероподобни от Saurischia.

Новата графика подсказва, че Ornithischia и Saurischia за първи път се появяват и се отклоняват от общ прародител приблизително по едно и също време, което дава подкрепа на класическия възглед за еволюцията на динозаврите.

Изследователите също датират скали от Исчигуаласто – слоесто утаечно скално формирование в Аржентина, което е известно с това, че е запазило изобилие от вкаменелости на най-ранните динозаври. Въз основа на тези вкаменелости и други в Южна Америка, учените смятат, че динозаврите са се появили за първи път в южния континент, който по това време е бил свързан сухопътно със суперконтинента Пангея. Смята се, че ранните динозаври са се разклонили и разпространили оттам по целия свят.

В новото проучване обаче изследователите установяват, че периодът, през който е отложено формированието Исчигуаласто, се припокрива с времето на друг важен геоложки депозит в Северна Америка, известен като формированието Чинле.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 135 на списанието.

Вземи само този брой в PDF >>