Принос към световната наука – д-р Стамен Григоров, откривател на лактобацилус булгарикус

Д-р Стамен Григоров е откривателят на формулата на българското кисело мляко, прославило страната ни далече извън пределите ѝ. Киселото мляко е и едно от първите неща, с което чужденците асоциират името на България. Д-р Стамен Григоров е български микробиолог и лекар. Той е първият учен, описал бактерията Lactobacillus delbureckii subsp. bulgaricus – микроорганизъм, предизвикващ образуване на кисело мляко.

Стамен Григоров има невероятна житейска съдба и уникален професионален шанс. Роден е в село Студен извор, Трънско през 1878 година, в семейството на Гиго и Звезда Григорови. Всичките им предишни 8 деца умират. За да оцелее деветото, което кръщават Стамен, Звезда извършва магия в местността Стан камък. Дупчи в долния край ушето на новороденото и се опитва да надвика неговия кански рев: “Сатана, зла сило, виж, виж каква дупка има Стаменко на ушето, мини през нея, лошотийо, и си иди там, откъдето си дошла. Не ни взимай Стаменко, като другите ни деца. Поне него ни остави…” Гиго окачва торбата с бебето на едно клонесто дърво. Пада на колене и започва да се кръсти. Стаменко оцелява. Това разказва Пенчо Ковачев пред в. „24 часа“.

След Стамен в семейството се раждат още две деца – Кръстана и Христо. Когато Стамен завършва основното си образование в родното село, даскал Андон Митов казва: “Стаменко има шестици по всички предмети. Но ако можех, бих му писал не шестици, а три пъти по толкова…”

През 1889 г. Стамен постъпва в Трънската прогимназия с амбицията да стане учител. Блясва с реферата си на тема “За живота и смъртта”. При завършването на прогимназията го награждават с книгата на Чарлз Дарвин “Произход на видовете”. Тя става настолното четиво на Стаменко, докато е ученик в Мъжката гимназия в София – по онова време най-престижното средно училище в България.

Освен по естествознание, Григоров е силен и по математика и физика. И отново изненадва всички с реферата си в последния клас на гимназията: “Еволюцията на животинския мир и религията”. И отново – блестяща аргументация и философска дълбочина на коментарите и изводите.

Отличникът на гимназията е изправен пред труден избор – даскал или доктор? Да образова хората от неукия Трънски край или да ги лекува от болестите? Тук в ролята на съдбата се явява синът на френския консул в София. Стамен говори свободно френски език и потомъкът на аристократичен род е впечатлен не само от широтата на знанията и общата култура на българското селянче, но и от изисканото му поведение.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия Брой 161 на списанието.