Пет неща, които трябва да знаете за прилепите, болестите и коронавируса

Въз основа на размера си, прилепите би трябвало да живеят около четири години, но всъщност те могат да достигнат 40-годишна възраст. Изображение: https://www.pikist.com/licenced

Прилепите са в центъра на вниманието в наши дни, защото според слуховете те са източникът на SARS-CoV-2, вирусът, причинил пандемията от коронавирус. Но това е само част от тяхната история. Прилепите се оказват чудотворни същества. Способността им да остаряват без изнемощяване, както и да се борят с множество инфекции и рак, ни дават насоки за това как можем да направим същото за себе си.

Професор Ема Тийлинг е съосновател на Bat 1K, инициатива за секвениране на геномите на всички видове прилепи. Тя е зоолог и генетик от Университетския колеж в Дъблин, Ирландия и сега споделя пред Horizon това, което е открила.

• Прилепите имат много генетични трикове против стареенето

Обикновено колкото по-голям е бозайникът, толкова по-дълго живее. Ако следваха този модел, най-дълго живеещият прилеп щеше да живее само до четири години. Но те се противопоставят на това правило и могат да живеят над 40 години, което ги прави най-дълго живеещите бозайници спрямо размера на тялото си.

Консорциумът Bat 1K е избрал шест генома на прилепите, откривайки че гените, които са свързани със стареенето при хората, се променят при прилепите. Тези гени – и вероятно други, все още неоткрити – стоят зад многото способи, които прилепите използват за борба със стареенето.

Един от техните трикове е усърдно да се „зачисти“ и да се изхвърли детритът, който се намира около клетките, когато остареят – процес, известен като автофагия. Те също така поддържат своите теломери – капачките на краищата на хромозомите, които постепенно се разплитат с течение на годините, което води до ефекти на стареене или рак.

„Това, което е доста необикновено е, нашето откритие, че те действително засилват поддържането на ДНК с напредването на възрастта – обратното на това, което се случва при други бозайници“, каза проф. Тийлинг.

Хората страдат от повишено възпаление с напредване на възрастта, което причинява състояния като ревматоиден артрит. Но проф. Тийлинг и нейният екип са открили, че прилепите са загубили част от гените, участващи във възпалението. Изглежда, че балансират имунната си система между възпалителни и противовъзпалителни реакции, за да я държат под контрол.

Някои учени смятат, че прилепите са разработили тези механизми, за да могат да летят – все пак те са единствените бозайници, способни на самоизтласкващ се полет, а това отнема много енергия. Когато органелите, отговорни за генерирането на енергия – митохондриите – са много активни, което може да причини много щети на ДНК. Теорията на проф. Тийлинг – макар и все още недоказана – е, че те може да са разработили всички тези поправки, за да се справят с това.

• Прилепите не се разболяват от вируси

Прилепите също така са снабдени с много гени, отговорни за антивирусната активност и винаги имат включени антивирусни механизми. Това вероятно е причината, въпреки че се заразяват с Марбургска хеморагична треска, тежък остър респираторен синдром (SARS) или респираторен синдром от Близкия изток (MERS), те всъщност не се разболяват веднага щом тези вируси нахлуят, прилепите умело модулират своите имунна система, за да ги неутрализира.

Всъщност имунната система на прилепите изглежда е в безкрайна еволюционна надпревара с вируси – всеки се променя да надхитри другия. Следи в генетичния материал от вируси, оставени при такива исторически битки, могат да бъдат намерени разпръснати в ДНК на прилепите.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 136 на списанието.
През 2020 г. издадохме над 20 броя свързани с науката по света и у нас. Всеки един от тях си заслужава вниманието, а общите страници са над 2500 с над 130 интервюта на български учени.
В този брой се фокусираме върху някои от най-важните теми свързани с коронавируса, но знаем че има любопитни хора търсещи информация свързана с космоса, историята и други сфери на науката – за тях също има интересни и любопитни статии.
Вижте този и всички предишни броеве, важно е да се знае! >>