Открито е неочаквано разнообразие от живот под ледения шелф на Антарктида

Дълбоко под ледените шелфове на Антарктика изследователите са открили множество форми на живот, процъфтяващи на една съвсем малка изследвана част от морското дъно. Учудващото е, че има такова безпрецедентно ниво на видово разнообразие в среда, която никога не е виждала слънчева светлина.

Съавторът на изследването Дейвид Барнс, морски биолог от British Antarctic Survey, е смаян от изобилието на живот, което той и екипът му са открили там.

По принцип учените знаеха, че дори дълбоко под антарктическия лед, защитен от енергизиращите лъчи на слънцето, може да съществува някакъв живот, но досега се смяташе, че той е изключително рядък. Тъй като повечето екосистеми са изградени върху основата на фотосинтетични организми като растения или водорасли, такива тъмни царства не би трябвало да имат достатъчно ресурс от храна и енергия, за да поддържат голямо разнообразие на живот.

Но когато Герхард Кун и Рафаел Громиг от Института Алфред Вегенер използваха гореща вода, за да направят 200 метра пробив в леда на шелфовия ледник Екстрьомисен през 2018 г., те бяха изненадани от това, което успяха да извадят от морското дъно, лежащо още 100 м надолу.

Ледените шелфове покриват 1,6 милиона квадратни километра от океана и това, което се намира под леда, навярно са най-малко изследваните подводни местообитания на планетата.

Цялата статия, както и много подобни, можете да прочетете в новия Брой 151 на списание Българска Наука.

Подаряваме ти първите 55 стр. от брой 151 тук>>