Открит е галактически диск, за който се предполага, че се е образувал съвсем скоро след Големия взрив

Спираловидна галактика NGC 4414. Много звездообразуващи галактики съдържат дискове от прах и газ – тук прахът се вижда като тъмни петна и ивици на фона на звездната светлина. Neeleman et al.1 съобщават за наблюдението на друг галактически диск, съществувал само 1,5 милиарда години след Големия взрив, значително по-рано от предишните наблюдавани такива. Снимка: STScI / AURA / NASA

Галактиките са огромни, гравитационно свързани системи, съставени от звезди, прах, газ и невидима „тъмна материя“. Проучването на това как галактиките са се образували и как са се разраствали с течение на времето може да изясни как протича процеса, при който материята се събира в големи структури – ключово парче от пъзела в нашите усилия да разберем Вселената. Решаваща стъпка към тази цел е да се получи ясна картина кога дисковите структури са се появили за първи път в галактики. Пишейки в Nature, Neeleman et al.1 представят наблюдения, които разкриват масивен въртящ се диск от студен газ в галактика, образуваща звезди, само 1,5 милиарда години след Големия взрив. Това се е случило значително по-рано в космическата история, отколкото останалите, открити до момента газови дискове.

Според нашето сегашно разбиране за космологията, най-ранните мащабни структури във Вселената са били сферични „ореоли“ от тъмна материя, които са колабирали под силата на собствената си гравитация. Околният газ попада в тези ореоли, впоследствие образувайки звезди и в крайна сметка галактики. Смята се, че ореолите и галактиките продължават да нарастват заедно чрез йерархично събиране (сливане) и чрез по-нататъшното натрупване на газ и превръщането му в звезди. Йерархичното сливане е сравнително просто и се счита, че е добре разбрано от учените. Въпреки това, все още има много дебати около точните начини, по които става натрупването на газ и неговото спояване в звезди и как е свързано това с образуването на физически и динамични структури в галактиките с времето.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 135 на списанието.

Вземи само този брой в PDF >>