Океанската деоксигенация е довела до древно масово измиране

Учените представят нови доказателства, че деоксигенацията (намаляването на кислорода) на океана е унищожила биоразнообразието по време на едно от “Големите пет” масови измирания в историята на Земята. Тази информация ни засяга пряко, тъй като изменението на климата допринася за намаляването на кислорода в океаните и в днешно време.

В новото проучване изследователите от Станфорд солидно подкрепят теорията, че липсата на кислород в океаните на Земята е предизвикала унищожително въздействие върху повечето организми преди около 444 милиона години. Новите резултати освен това показват, че тези аноксични условия (с много малко или никакъв кислород) са продължили над 3 милиона години – значително по-дълго от другите подобни бедствия в историята на нашата планета, довели до такива удари върху биологичното разнообразие.

Проучванията и откритията около екологичните проблеми на праисторическия свят, предизвикващи масовото изчезване на видове, са от значение и за съвременния свят. Глобалните промени в климата допринасят за намаляването на нивата на кислорода в Световния океан и крайбрежните води, процес, който вероятно обрича на изчезване много видове.

„Нашето изследване уточни голяма част от съществуващата досега неизвестност по отношение на степента и интензивността на аноксичните условия по време на масовите измирания от преди стотици милиони години“, казва водещият автор Ричард Джордж Стоуки от Станфордското училище за земни, енергетични и екологични науки. „Но откритията не се ограничават само до един биологичен катаклизъм.“

Изследването, публикувано в Nature Communications, е съсредоточено върху събитие, известно като Масовото измиране през периода на късния Ордовик. То е признато за едно от петте най-големи измирания в историята на Земята, като най-известното е това, случило се в края на Креда и унищожило всички не-птичи динозаври преди около 65 милиона години.

Водният свят

В началото на това събитие, през късния Ордовик, преди около 450 милиона години, светът е едно много по-различно място отколкото е днес или дори отколкото е бил в епохата на динозаврите. По-голямата част от живота се е намирал изключително в океаните, като растенията току що са започнали да се появяват на сушата. Повечето от съвременните континенти са събрани заедно накуп като единен суперконтинент, наречен Гондвана.

Цялата статия можете да прочетете в новия брой 133 на списанието. Изтеглете броя с абонамент за 2,50 лв. на месец. ВИЖ ПОВЕЧЕ ТУК >>

Абонаментът за списанието помага за развитието на целия проект, като получавате в рамките на една година над 11 броя и достъп до уникално съдържание, което е достъпно само за тези от вас, които са се абонирали: научете повече тук.

Източник: scitechdaily.com