Неизбежна ли е войната в космоса?

Американските космически сили са създадени, за да следят строго под око и с военна сила космическото пространство, което е обект на напрежение и оспорване от страна на много държави. Изображение: floridatoday.com

Тук на Земята въздушното пространство, сушата и моретата са зони на конфликти, сблъсъци и битки. Напоследък нарастват опасенията, че наред е и космическото пространство да бъде превърнато в арена за военни конфликти.
Непрекъснато се говори за военно използване на космоса от различни държави. Например наскоро създадените Американски космически сили активно търсят начини как най-добре да защитят интересите на САЩ и съюзническите им държави във все по-оспорваната и напрегната космическа област.

При какви условия може да се стигне до сблъсъци в космоса? Неизбежна ли е подобна ситуация или конфликтите могат да бъдат прекъснати навреме? Могат ли нациите да бъдат въвлечени в кавги и действителни бойни действия в космоса, които биха могли да предизвикат конфронтации и тук на планетата?

За да намери отговори на тези въпроси Space.com се свърза с няколко водещи военни експерти в областта на космическото пространство и сигурността, като ги попита за тяхното мнение относно текущото състояние на милитаризацията на космоса.

Избягване на вмешателства

Терминът „война в космоса“ всъщност може да се отнесе и до действия, които вече се случват, казва Марк Губруд, помощник-професор в учебната програма по мир, война и отбрана в Университета на Северна Каролина, Чапъл Хил.

Като примери той посочва заглушаването на сателитните комуникации, лазерното заслепяване на сателити за заснемане на снимки от орбита, хакерските системи за селективно блокиране или подслушване на сигнали от телефони или потоци от данни и проучването на системи, чрез които те могат да бъдат хакнати.

„Макар че пълният обхват на подобни дейности може да не е напълно известен, те изглежда се появяват епизодично“, казва Губруд. Според някои доклади САЩ и може би други са използвали широко способността за прихващане и намеса в търговския телекомуникационен трафик, въпреки че това е асиметрична способност на големите сили, която представлява малък риск от ескалация.

Губруд все пак предупреждава, че тези форми на вредни смущения могат потенциално да доведат до рискове от ескалация, тъй като те са все по-широко и често практикувани и тъй като така противниците развиват реципрочни способности.

Цялата статия вижте в брой 145 на БГ Наука

Броя го предоставяме безплатно като част от Европейската нощ на учените.

Подаряваме ти брой 145 тук (безплатно) >>  https://link.nauka.bg/YQBc