От небесата на планетата WASP 76b може би вали метал

Астрономи наблюдават доказателство за дъжд от желязо на ултрагорещ газов гигант

Да си подготвен за дъжд на WASP 76b означава да носиш нещо повече от просто чадър. Изглежда, че дъждовете на тази екстремна екзопланета се състоят от железни капчици, както се вижда на тази илюстрация.

На една далечна планета „хеви метал*“ може да се нарече и прогнозата за времето. Телескопски наблюдения индикират, че една екзопланета на 400 светлинни години има дъждове от желязо.

Планетата наречена WASP 76b е екстремен вид екзопланета, познат като ултрагорещ газов гигант. (SN: 7/30/19) Тези планети са „странни птици“, както казва астронома Дейвид Еренрайх от Университета на Женева. Те биват бомбардирани от толкова много радиация от техните слънца, че техните дневни температури си съперничат с температурите на някои звезди. (SN: 6/5/17) Междувременно нощните температури на ултрагорещите газови гиганти са много по-меки.

До този момент никой не се е доближавал достатъчно, че да види как такива резки температурни контрасти засягат атмосферната химия по цялата повърхност на ултрагорещите газови гиганти.

Екипът на Еренрайх използва телескопа „Very Large Telescope“ в Чили, за да проучи филтрирането на звездна светлина през атмосферата на WASP 76b, докато екзопланетата е преминавала пред слънцето си по време на две орбити през 2018 година. Тези наблюдения разкриват химическия състав на различни региони от атмосферата.

Докато в атмосферата има следи от железен газ на мястото, където планетата преминава към нощ, изследователи от Nature докладват онлайн на 11 март, че на мястото, където планетата преминава от нощ към ден, няма засечено желязо. Това предполага, че докато газообразното желязо се придвижва към нощната страна на планетата – която е с почти 1000° С по-студена – желязото кондензира в течни капки дъжд. Тези капки падат дълбоко в атмосферата през нощта, затова астрономите не виждат желязо в атмосферния газ, докато то се движи от нощта към деня.

„Планетата е огромна и газообразна, така че на нея няма земна повърхност“, която да се покрие с железни локви, както казва Еренрайх. Вместо това изследователите предполагат, че дъждовните капки от желязо в крайна сметка достигат до дълбини, които са толкова горещи, че капките се изпаряват обратно в железен газ.

*хеви метал (heavy metal) – жанр в рок музиката, директен превод – „тежък метал“

Цитати:

1. Ehrenreich et al. Nightside condensation of iron in an ultrahot giant exoplanet. Nature. Публикуван онлайн на 11 март 2020г. doi: 10.1038/s41586-020-2107-1.

Източник:

Science News, https://www.sciencenews.org/