Насекомите намаляват на сушата, но се увеличават в сладководните басейни

Световна компилация от дългосрочни изследвания върху изобилието от насекоми на планетата показва, че броят им в населените от човека места е в упадък. Наблюдава се среден глобален спад от 0,92% годишно, което се равнява на приблизително 24% за период от 30 години. В същото време броят на насекомите, живеещи в сладководни басейни, като молци и мушици, се увеличава средно с 1,08% всяка година. Това вероятно се дължи на ефективните политики за опазване на водата. Въпреки тези общи средни стойности, местните тенденции са силно променливи, а районите, които са по-малко повлияни от хората, изглежда са с по-слаби такива тенденции. Това са резултатите от най-голямото проучване на промените в популациите на насекомите до момента, включващо 1676 места по целия свят, публикувани сега в списание Science.

Изследването беше ръководено от учени от германския Център за интегративно изследване на биоразнообразието (iDiv), университета в Лайпциг (UL) и университета Мартин Лутер Хале-Витенберг (MLU). Той запълва ключови пропуски в разискването на широко обсъждания въпрос за „намаляването на насекомите“.

През последните няколко години бяха публикувани редица изследвания, които показват драматични намаления в броя на насекомите с времето. Най-известният от природните резервати в Западна Германия показа забележителни спадове на биомаса от летящи насекоми (над 75% намаляване за 27 години). Това беше публикувано през 2017 г. и предизвика медийна буря, предупреждаваща за широко разпространен „апокалипсис на насекоми“. Оттогава има няколко последващи публикации от различни места по света, повечето от които показват силни спадове, други по-малки, а някои дори показват увеличения. Но досега никой не е комбинирал наличните данни за тенденциите в изобилието от насекоми по целия свят, за да проучи колко широко разпространено и сериозно е намаляването на насекомите досега.

Най-голямото събиране на данни до момента

Международен екип от учени си сътрудничи за събиране на данни от 166 дългосрочни проучвания, проведени на 1676 места по целия свят, между 1925 и 2018 г., за да се изследват тенденциите в числеността на насекомите (брой индивиди, а не видове). Комплексният анализ разкри голяма промяна в тенденциите, дори сред близките обекти. Например, в страни, в които са проведени много проучвания с насекоми, като Германия, Великобритания и САЩ, някои места отбелязват спад, а други са доста близки, като не показват промени или дори се увеличават. Въпреки това, когато всички тенденции в целия свят бяха комбинирани, учените успяха да преценят как общото количество насекоми се променя средно през годините. Те установиха, че за сухоземните насекоми (насекомите, които прекарват целия си живот на сушата, като пеперуди, скакалци и мравки), има средно намаление от 0,92% годишно.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 135 на списанието.

Вземи само този брой в PDF >>