Изследователски кораб прекара цяла зима заседнал в арктическия лед, за да може екипажът му да събере ключови климатични данни

Корабът Polarstern в арктическата нощ. Снимка: Live Science

Няма никъде място за кацане сред пейзажа от начупен лед наоколо. На 6 февруари трима учени летят с хеликоптер високо над океана, приблизително на 250 километра от Северния полюс, и единственото, което могат да видят, са разхвърляни масиви от надробен морски лед. Ледът очевидно е негоден за кацане, въпреки че само седмица преди това е бил гладък, сгъстен и плосък.

Те обикалят района няколко пъти и когато забелязват на пръв поглед солиден участък наблизо, пилотът многократно спуска хеликоптера над леда, за да провери дали повърхността е стабилна. Тогава те решително излизат да търсят изгубената изследователска станция, разположена върху шейна, натоварена с атмосферни измервателни уреди.

В продължение на месеци наред учените от експедицията внимателно извършват наблюдения под мразовитото небе, събирайки за първи път данни на място за зимните условия близо до върха на света – най-бързо затоплящата се част на планетата. Голямото опасение на изследователите в този момент е, че тези ценни данни могат да бъдат загубени.

В своето трескаво търсене учените прескачат пукнатини и блокове лед, докато застрашителното пукане под краката им подсказва, че ледът все още се движи и че с една погрешна стъпка могат да пропаднат във водите на Северния ледовит океан. Когато най-накрая забелязват шейната, тя е преобърната наопаки и отчасти заровена в леден хребет.
Започва двудневна спасителна мисия, при която учените възможно най-внимателно издърпват станцията на безопасно място и успяват да възкресят всичките измервателни уреди, извършвайки тази операция в пронизително студения мрак на арктическата зима.

Това беше само едно от многото предизвикателства пред учените, които прекараха зимните месеци на кораб, заседнал в арктическия лед, като част от мисия, наречена Мултидисциплинарна плаваща обсерватория за изучаване на арктическия климат, или MOSAiC.

Целогодишният проект започна миналия октомври, когато ледоразбивачът Polarstern изключи двигателите си в Северния ледовит океан, на север от Сибир и замръзна в една гигантска ледена плоча. Оттогава множество екипи от учени, пътуваха с ледоразбивачи и самолети от и до него. В рамките на мисията пет отделни групи научен персонал, общо около 300 души, ще посетят Polarstern, като повечето им престоявания ще са от по три месеца.

Пандемията COVID-19 прекъсна тези планове, забавяйки пристигането на учените, които понастоящем са на борда на Polarstern. За заминаващия зимен екип пътуването за дома също се сблъска с трудности и закъснения, тъй като държавите започнаха да затварят границите си. Но учените в крайна сметка се върнаха невредими, носейки със себе си приключенски истории и изобилие от ценни данни.

Вторият научен екип пристига за своята смяна на Polarstern на 13 декември 2019 г. Снимка: Alfred-Wegener-Institut / Esther Horvath

Цялата статия можете да прочетете в новия брой 133 на списанието. Изтеглете броя с абонамент за 2,50 лв. на месец. ВИЖ ПОВЕЧЕ ТУК >>

Абонаментът за списанието помага за развитието на целия проект, като получавате в рамките на една година над 11 броя и достъп до уникално съдържание, което е достъпно само за тези от вас, които са се абонирали: научете повече тук.

Източник: nature.com