Избухващи звезди може би са причинили масово измиране на Земята

Илюстрация на Девонски пейзаж. (stock image)

Ново проучване, проведено от Университета на Илинойс, изследва възможността дали астрономическите събития може да са били отговорни за масово изчезване на животински видове преди 359 милиона години, на границата между Девонския и Карбонския период.
Изследването е публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences.

Екипът се съсредоточава върху границата между периодите Девон и Карбон, тъй като скалите от това време съдържат стотици хиляди поколения растителни спори, които изглеждат изгорени от ултравиолетова светлина – доказателство за дълготрайно разрушаване на озоновия слой.

„Катастрофи, от земен произход, като например мащабен вулканизъм и глобално затопляне, също могат да унищожат озоновия слой, но доказателствата за тях са неубедителни що се отнася до въпросния интервал от време“, казва проф. Брайън Фийлдс. „Вместо това ние предполагаме, че една или повече експлозии на свръхнови, на около 65 светлинни години от Земята, биха могли да са отговорни за продължителната загуба на озон.“

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 135 на списанието.

Вземи само този брой в PDF >>