Хората са започнали да се вълнуват повече за съдбата на насекомите

„Хората се притесняват за насекомите и ги харесват, но въпреки това превръщат градините си в каменни пустини и не виждат връзката“, казва проф. Клейн, който ръководи проекта SHOWCASE.

“Ако ми бяхте задали този въпрос преди четири години, щях да ви дам съвсем различен отговор.” – казва професор Дейвид Клейн, еколог от университета Вагенинген в Холандия, коментирайки промяната в чувствата на хората към насекомите.
Традиционно отношенията им са далеч от комфортни, но проф. Клейн отбелязва признаци, че сега нещата се подобряват.

„Когато говоря за насекоми с хора от широката общественост, те обикновено са позитивни и смятат, че насекомите са важни“, казва той.

Катализаторът, който той определя, е нарастването на съобщенията за катастрофални спадове в популациите от насекоми, провокирали повратната точка на знаковото проучване през 2017 г., ръководено от д-р Каспар Халман, еколог от университета Радбуд в Ниймеген (Холандия).

Оценявайки шокиращия спад на над три четвърти от летящите насекоми в германските природни резервати през последните три десетилетия, той попадна в заглавията и сякаш завладя общественото въображение, алармирайки чрез медийните си доклади за явления като „феномена на предното стъкло“. Наблюдение, което хората масово споделят, че много повече насекоми са се удряли в предните стъкла на автомобилите им през изминалите десетилетия, отколкото сега.
Следват множество други проучвания, които засилват доказателствата, включително изследвания за намаляването на насекомите, убити на предното стъкло.

Но дори преди това общественото възприятие се променяше чрез все по-голямо признаване на основните функции на насекомите, от опрашването на растенията до разграждането на отпадъците.
Проф. Клейн отбелязва промяната от началото на изследванията на опрашители преди две десетилетия: „Тогава никой не се интересуваше от тези пчели, а всички се интересуваха от птиците и растенията; сега е обратното.“

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия брой 142 на списанието>>