Генетично модифицирани ларви биха могли да ускорят заздравяването на рани

Credit: Line Sabroe, (CC BY 2.0)

Пациентите с диабет се нуждаят от по-добър и по-бърз начин на лечение на често срещаните при тях рани по стъпалата (диабетно стъпало). Това заболяване прави хората по-податливи на образуване на такива рани, като в някои случаи те водят до ампутация. Причината е, че диабетиците губят чувствителност (поради невропатия) и не усещат, ако обувките им са неудобни, например, а след като раната се образува, тя зараства по-трудно, отколкото при здравите хора.

Едно относително нетрадиционно лечение, което е прилагано в продължение на десетилетия, е така нареченият дебридман с ларви. Лечението включва въвеждане на стерилни ларви от мухата зелена месарка (Lucilia sericata) в раните. Тези ларви изяждат мъртвата тъкан, като същевременно отлагат антимикробни секрети, което предпазва раната от инфекции. Ларвите се отлгеждат лесно и бързо, което прави процеса евтин, но не е наблюдавано ускоряване на заздравяването. За да постигнат това, учените са експериментирали с генетично модифицирани ларви. В проучване, публикувано в списание BMC Biotechnology, изследователите описват два метода за модифициране на ларвите, за да им придадат качества, които да ускорят процеса на заздравяване на раните.

Прочетете целия материал в първия брой на новото списание „Българска наука и медицина“: тук.