Фукушима – десетилетие след аварията

След аварията през 2011 г. в атомната централа Фукушима І, местните жители бяха евакуирани от района. Сега вече те започнаха да се връщат.

Десет години след ядрената катастрофа във Фукушима (Япония) животът в региона най-накрая се нормализира. След колосална кампания за премахване на замърсена почва и измиване на сгради и пътища в района, нивата на радиация над земята сега са стабилни и в безопасния диапазон. Дори има усещане за строителен бум, въпреки че десетки хиляди хора все още не са се завърнали, след като са били евакуирани преди десетилетие.

„Всичко сега е ново“, казва един местен жител. „А новото е добро.“
Най-поразителните нови характеристики са бетонните морски стени, които се простират на север по протежение на 400 километра от крайбрежния град Иваки. С височина четири етажа те са два пъти по-големи от тези, които бяха залети на 11 март 2011 г. от цунами, предизвикано от земетресение с магнитуд 9 по скалата на Рихтер. Вълните доведоха до смъртта или безследното изчезване на 20 000 души и повредиха охладителната система на атомната електроцентрала „Фукушима Даичи“, което предизвика авария.

Земетресенията все още периодично засягат региона, включително вторични трусове от катастрофалния през 2011 г. Миналия месец земетресение с магнитуд 7,3 по Рихтер причини щети в префектура Фукушима, но атомната електроцентрала не отчете аномалии. Операциите по охлаждане на остатъците от ядрено гориво в нейните съдове за съхранение все още продължават.

Сега имаме по-добра представа какво е изтекло от реакторите. Наводнението на електроцентралата и района разпръсна много радиоактивни вещества, включително изотопите цезий-137 и цезий-134, за които са необходими съответно 30 и 2 години, за да се разпаднат до половината от първоначалните си количества. Йод-131 също беше освободен, но понеже е с период на полуразпад от само осем дни, той бързо се разпадна и вече не се открива в околната среда.

В доклад на Научния комитет на ООН за въздействието на атомната радиация от 2013 г. се казва, че не се очакват радиационни ефекти върху здравето на широката общественост във Фукушима.
По-късно проучване през 2016 г., разглеждащо град Дате във Фукушима, който беше обеззаразен в годините след инцидента, установи, че усилията за почистване не са имали забележим ефект върху намаляването на нивата на радиация, въпреки че естественото разпадане и атмосферните влияния са го направили.

И така, наистина ли беше необходимо да се евакуират 154 000 души от региона?
Филип Томас от университета в Бристол, Великобритания, и колегите му не са убедени.
В проучване от 2017 г. неговият екип разработи серия от тестове, за да изследва въздействието на преместванията след кризата във Фукушима и ядрената катастрофа в Чернобил през 1986 г.
Изследователите създадоха способ за да изчислят продължителността на живота, след отдалечаването на жителите от райони, засегнати от радиация. Те сравниха това с цената на преместването и доколко тези разходи биха повлияли на качеството на живот на хората в бъдеще. Учените използваха това за оценка на мерките, използвани за смекчаване на въздействието на ядрените аварии.

Цялата статия и още много подобни прочетете в новия брой 140 на списанието тук>>