Една изключително млада галактика, приличаща на Млечния път

Credit: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Rizzo et al.

Астрономите, използващи радио интерферометъра на телескопите в Атакама (ALMA), в които Европейската южна обсерватория (ESO) е партньор, откриха изключително далечна галактика, която изглежда изненадващо подобна на нашия Млечен път. Галактиката, наречена SPT0418-47 е толкова далеч, че отнема над 12 милиарда години на нейната светлина, за да достигне до нас. Тоест, виждаме я такава, каквато е била, когато Вселената е била само на 1,4 милиарда години.

Също така тя е изненадващо нехаотична, което противоречи на преобладаващите теории, че всички галактики в ранната Вселена са били бурни и нестабилни. Това неочаквано откритие обърква нашето разбиране за това как се образуват галактики, давайки нов поглед върху миналото на нашата Вселена.

„Този ​​резултат представлява пробив в знанията ни за формирането на галактики, показвайки, че структурите, които наблюдаваме в близките спираловидни галактики и в нашия Млечен път, вече са били съществували преди 12 милиарда години“, казва Франческа Рицо, докторант от Института Макс Планк за астрофизика в Германия, която ръководи изследването, публикувани в Nature

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 135 на списанието.

Вземи само този брой в PDF >>