ДВА СРЕБРА И БРОНЗ ЗА ОЛИМПИЙЦИТЕ ПО ФИЗИКА В ЛИСАБОН

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

И петимата ни национали се завръщат с отличия от Португалия,
награждаването е тази вечер

Отборът се прибира в неделя,29.07, в 23:00  ч. с полет от Мюнхен

От 21 до 28 юли 2018 г. португалската столица Лисабон бе домакин на най-голямото и важно състезание по физика за ученици – Международната олимпиада по физика, 49-о издание.  В състезанието участваха над 400 ученици от 90 държави от целия свят, сред които и България. Държавата ни е една от страните учредителки на МОФ още през 1967 г. и всяка година резултатите на националния ни отбор сами говорят за добрата целогодишна подготовка. Тази година физиците добавиха още 3 медала и 2 почетни грамоти към постиженията.

Вече две години състезателите получиха възможността да се подготвят в нова оборудвана лаборатория. Центърът за подготовка на ученици и учители предлага необходимите съоръжения за изследване и решаване на задачи.
От тазгодишното издание българските ученици се завръщат със спечелените 2 грамоти, 2 сребърни и 1 бронзови медала, като заслугата дължим и на отдадените ръководители на отбора  – проф. Мирослав Абрашев и гл. ас. Нено Тодоров, от Физически факултет на Софийския университет.

Националният отбор по физика този сезон бе в следния състав и завоюва отличията:

• Георги Александров, 11 кл., СМГ, София – сребърен медал
  • Иво Петров, 10 кл., СМГ, София – сребърен медал
  • Стефан Иванов, 11 кл., ППМГ, Бургас – бронзов медал
  • Руско Русков, 12 кл., АЕГ, Бургас –почетна грамота
  • Владислав Стефанов, 12 кл., МГ Плевен – почетна грамота

Състезателната част на МОФ се провежда в рамките на 2 дни – теоретичен (3 задачи в няколко физични направления, за 5 часа) и практически (една или две задачи с 5-часова продължителност) кръгове. Задачите се традиционно се подготвят от страната домакин и се одобряват от международния борд. Четирима от физиците на IPhO бяха част и от отбора за Европейската олимпиада по физика в Русия през май, откъдето всеки от петимата състезатели се завърна с медал.

Ако желаете да подкрепите българските олимпийски отбори по природни науки, изпратете дарителски SMS с текст на латиница DMS OLYMP на номер 17 777 (за абонати на Telenor, VIVACOM и A1).

Към 2018 г. българските ученици са спечелили за страната ни общо 122 медала: 14 златни, 40 сребърни, 68 бронзови медала, както и 61 почетни грамоти. Изключително постижение за България е абсолютното първо място на Иван Иванов на XIV Международна олимпиада по физикапрез 1983 г.
През 1967 г. България, Полша, Чехословакия, Унгария и Румъния, учредяват Международната олимпиада по физика и участва във всички 49 издания на олимпиадата оттогава насам.

Сдружението на олимпийските отбори по природни науки – СООПН, е сдружение с нестопанска цел, създадено през 2010 г. по инициатива на Фондация “Америка за България”. С финансовата подкрепа на Фондацията Сдружението подпомага развитието на националните олимпийски отбори по природни науки в България, като организира подготовката им за участие в международни състезания и олимпиади, и информира българското общество за наистина забележителните успехи на учениците олимпийци. Участниците в олимпийските отбори по природни науки у нас са ученици между 8-ми и 12-ти клас. От създаването на българското олимпийско движение по природни науки към 2017 г.нашите ученици са успели да донесат на страната ни общо 821 медала– 149 златни, 275 сребърни и 397 бронзови – от най-престижните международни състезания и олимпиади по астрономия, биология, информатика, математика, математическа лингвистика, физика и химия.

За повече информация и специални материали:

Рада Бонева

Координатор на мрежата от възпитаници                                                                                     alumni@olympicbg.org, 0897 896 137