Древен фосил от риба разкрива еволюционния произход на човешката ръка

Древна рибна вкаменелост от рода Elpistostege, открита в Мигуаша, Канада, разкри нови прозорци към еволюционния процес, при който човешката ръка се е развила от рибните перки.

Международен екип от палеонтолози от Университета Флиндърс в Австралия и Университета в Квебек (Канада) откриха екземпляра, който както пишат в Nature, ни доведе до липсващата еволюционна връзка в прехода от рибите към тетраподите (четирикраките), тъй като рибите започват да се озовават и в местообитания като плитка вода и суша по време на късно девонския период преди милиони години.

Тази риба, с дължина 1.57 метра, ни показва цялостен скелет на ръка (гръдната перка) за първи път при която и да било риба от този род.

С помощта на високоенергийни CT-сканирания, скелетът на гръдната перка разкри пред учените наличието на раменна кост, лъчева кост и лакътна кост (предмишница), редове карпални кости (китка) и фаланги, организирани в пръсти.

„Днес обявяваме в списание Nature нашето откритие на цялостен екземпляр от риба, наподобяваща тетрапод, наречена Elpistostege, която разкрива необикновена нова информация за еволюцията на ръката при гръбначните животни“, заявява професорът по палеонтология в университета Флиндърс Джон Лонг.

„Това е първият път, при която и да било известна риба, когато имаме недвусмислено открити пръсти, затворени в перка с лъчи. Съчленените пръсти в перката са точно като костите на пръстите на ръцете при повечето животни.“

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 135 на списанието.

Вземи само този брой в PDF >>