Търсене
Close this search box.

Диагностика на знанията на учениците за биотичните фактори в обучението по Биология и здравно образование – ІХ клас

Диагностика на знанията на учениците за биотичните фактори в обучението по Биология и здравно образование – ІХ клас

Диагностика на знанията на учениците за биотичните фактори в обучението по Биология и здравно образование – ІХ клас

Диагностика на знанията на учениците за биотичните фактори в обучението по Биология и здравно образование – ІХ клас


Направи дарение на училище!



***

            Автор: Красимира Желева

СУ „Петко Рачов Славейков”  Добрич

 

Резюме:

Повишаване качеството на подготовката на учениците в средното училище поставя на преден план проблема не само за усъвършенстване на учебното съдържание, а и за овладяване от учениците на методите на познание, на умения и навици за самообразование. В контекста на образованието и обучението, оценяването е систематичен метод за събиране на информация за въздействието и ефективността на наученото. Полученият резултат показва постигнати ли са предварително поставените цели и може да помогне за подобряване процеса на обучение, както и да даде представа за качествoтo му.


Разбери повече за БГ Наука:

***

През последните години особеният интерес към този проблем породи стремежа за създаване на дидактически тестове, чрез които да се разширят възможностите за отхвърляне на субективизма при диагностицирането и измерването в сферата на образованието. Важно и полезно е да се изтъкне тенденцията, че при решаване на повече задачи под формата на тестове по Биология и здравно образование знанията, които придобиват учениците са по-трайни. При този начин на работа преподавателят е в състояние да „обхване с поглед“ всички ученици. Той може да проследи в развитие тяхното учебно и социално поведение, да се намеси при необходимост, за да се постигне оптимален учебен резултат.

Динамиката на света, в който живеем, налага по-различно отношение към начина, по който се поднася учебният материал. Младите хора са изкушени от новите технологии повече от всички други. Завладени са от възможностите за информация и комуникация, които Интернет предлага. Това вече е необходимост, без която времето, в което живеем, е немислимо, но учениците, като че ли живеят не с него, а чрез него. Новите потребности налагат гъвкавост в преподаването, която за съжаление, някои продължават да смятат за много консервативна.

Повишаване качеството на подготовката на учениците в средното училище поставя на преден план проблема не само за усъвършенстване на учебното съдържание, а и за овладяването от тях на методите на познание, на умения и навици за самообразоване. Формирането на учещите се като творчески личности, активизирането им в учебната работа, налагат обучението да се превърне в активно-творчески процес, който осигурява все по-голяма възможност за повишаване на тяхната самостоятелност и съзнателност в познавателната дейност (Петров, 1975). Формирането и развитието на изследователски умения и развитието на творческите способности на учениците е важна задача в обучението на младите хора (Джиджева, 1982). Именно в училището ученикът трябва да се научи да се стреми към постоянно попълване на своите знания чрез самообразоване, да разширява своя кръгозор с цел да бъде не само добър изпълнител, но и да прилага своите знания.

В контекста на образованието и обучението, оценяването е систематичен метод за събиране на информация за въздействието и ефективността на наученото. Полученият резултат показва постигнати ли са предварително поставените цели и може ли да помогне за подобряване процеса на обучението, както и да даде представа за качествoтo му. Проблемът за обективното диагностициране и измерване на равнището на знанията и уменията на учениците, е един от основните проблеми на образователната практика. През последните години особеният интерес към този проблем породи стремежа за създаване на дидактически тестове, чрез които да се разширят възможностите за отхвърляне на субективизма при диагностицирането и измерването в сферата на образованието. Анализът на педагогическата литература и на доцимологическата практика у нас, показва, че дидактическите тестове с успех се използват не само за оценка на постиженията на учениците по отделните учебни предмети, но и за развитието на познавателния им интерес и логическо мислене. Важно и полезно е да се изтъкне тенденцията, че при решаване на повече задачи под формата на тестове по Биология и здравно образование, знанията, които придобиват учениците са по-трайни. При този начин на работа преподавателят е в състояние да „обхване с поглед” всички ученици. Той може да проследи в развитие тяхното учебно и социално поведение, да се намеси при необходимост, за да се постигне оптимален учебен резултат.

 

Цялата статия може да прочетете в брой 99 на “Българска наука”

Тази статия е в ДОПЪЛНЕНИЯ брой!


 


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.