Десет изчезнали гиганти, които някога са бродели из Северна Америка

До края на последния ледников период Северна Америка е дом на огромни и доста нетипични за съвременната ѝ фауна животни. Но учените отдавна са озадачени защо тези животни и друга мегафауна (тоест екземпляри, по-тежки от 45 кг) внезапно са изчезнали преди около 10 000 години.

Според повечето проучвания периодите на бързо затопляне, наречени интерстадиални, и в по-малка степен хората от ледниковия период, които са ловували едри животни, са отговорни за изчезването на мегафауната на континента. Някои от хипотезите хвърлят повече вина върху хората, докато други гласят, че изчезването е следствие на съвкупност от много фактори едновременно.

Както изследванията, така и дебатът около причините за измирането на тези животни със сигурност ще продължат. Междувременно изследователите намират все повече вкаменелости на тези масивни същества.
Тук ще представим поглед към 10 изчезнали животни от последния ледников период в Северна Америка и какво е известно на учените за тях.

Северноамерикански коне

Възстановка на изчезнали северноамерикански коне от видовете Mesohippus, Neohipparion, Eohippus, Equus scotti и Hypohippus.

Европейските заселници въвеждат конете с пристигането си в Новия свят. Но тогава едва ли са подозирали, че някога грохот на древни конски копита се е носел над прериите на континента.

Древните коне са живели в Северна Америка в периода от преди ок. 50 милиона до 11 000 години назад във времето, когато са изчезнали в края на последната ледникова епоха.
Една от големите особености на това изчезване е, че те са измрели в Северна Америка, но са успели да оцелеят в Евразия и Африка, поради което все още имаме коне на планетата, както и техните роднини – магарета и зебри.

Глиптодон

Глиптодонът (Glyptodon) е изглеждал като свръхголяма версия на своя далечен съвременен роднина, броненосеца. Подобно на своя братовчед, някогашният глиптодон се е защитавал с черупка, изградена от масивни костни пластини.

Бронираното създание, с размери на малък автомобил и тегло от 1 тон, вероятно е мигрирало в Северна от Южна Америка през Панамския провлак, който е свързал със сухоземна връзка двата континента преди ок. 3 милиона години.
След като достигат Северна Америка преди около 2 милиона години, глиптодоните процъфтяват в териториите на съвременния крайбрежен Тексас и Флорида. Но тези огромни тревопасни същества изчезват от лицето на земята преди ок. 11 000 години.

Мастодонт

Съпоставка между вълнест мамут (вляво) и мастодонт (вдясно).

Мастодонтите (Mammut) са навлезли в Северна Америка преди около 15 милиона години, преминавайки през съществуващия тогава сухопътен мост при Беринговия проток, много преди техните роднини мамутите.

Те са били по-примитивни от своите братовчеди мамути. Мастодонтите са имали по-малко сложни зъби – конусовидни издатини на кътниците им – които им помагали да сдъвкват листа, клонки и клони на широколистни и иглолистни дървета. Те също така са се хранели с влажни растения, които не са пълни с абразивен материал, характерен за повечето сухоземни растения.

Мастодонтите са малко по-ниски от мамутите, но и двата вида достигат височина между 2 и 4 метра, както и двата имат буйна козина, която да ги предпазваха от студа.
Бивните на мастодонтите обаче са по-прави и дълги, като достигат до 4,9 метра; за разлика от тях мамутите са имали по-извити бивни.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия Брой 160 на списанието.