Вие сте тук

Черни дупки, обикалящи в орбита една около друга, вероятно са притиснати в една от най-стегнатите прегръдки във Вселената

Credit: Josh Valenzuela/UNM

В сърцевината на огромна, изкривена галактика, намираща се на около 750 милиона светлинни години от Земята, се вихри космически танц. Партньорите в този танц са две от най-масивните черни дупки вписвани в историята. Двете черни дупки обикалят в орбита една около друга. Според ново проучване, това е най-близката подобна орбита, наблюдавана някога. Черните дупки се намират в галактиката 0402+379 и са на разстояние от само 24 светлинни години една от друга. Общата им маса е 15 милиарда пъти по-голяма от тази на нашето слънце.

Астрономите са използвали данни от четири набора измервателни уреди, взети от обширна мрежа радиотелескопи и данни, събрани при видимия спектър на светлината. Според техните открития, може да се допусне, че черните дупки обикалят една около друга в период от 30 000 години. Данните са събрани в периода от 2003 до 2015 година. Това съобщават учените в The Astrophysical Journal, на 27 юни.

Астрономите казват, че новото проучване е забележително и поради друга причина. В него е открита не само най-близката наблюдавана до сега орбита на две черни дупки, обикалящи една около друга, но се отбелязва и нещо интересно относно скоростта им. Измерената от Земята, видимата скорост, с която те бавно се отдалечават една от друга, е може би най-бавното движение забелязвано някога.

Тяхното видимо раздалечаване е само една 1 микродъгова секунда на година (ъгъл от около една милиардна от размера на най-малкия обект, който може бъде наблюдаван с просто око). Това е равно на движението на охлюв, пълзящ по повърхността на планета, която се намира на 4 светлинни години от нас, измерено от астроном, който го наблюдава от Земята.

Превод: Милена Узунска