Психология 

Универсален процес ли е научаването на майчиния език?

Как децата научават майчиния си език? Този въпрос е бил предмет на няколко проучвания, проведени извън индустриализираните страни. В Лабораторията по когнитивни и психолингвистични науки (Laboratoire de sciences cognitives et psycholinguistique (CNRS/ENS/EHESS)) специалистите по развитие на речта при децата в партньорство с био-антрополози от Тулуза, Capitol University във Филипините и Калифорнийския Университет в Санта Барбара изучавали традиционното население на Боливийска Амазония, племето цимани. Тяхното изследване, публикувано на 2 ноември 2017 г. в списание Child Development, показва, че възрастните представители на племето отделят средно по-малко от една минута на час за разговори с деца под четиригодишна възраст. Това е до десет пъти по-малко отколкото при децата на същата възраст в индустриализираните страни. Това наблюдение би следвало да ни подтикне към повече подобни проучвания сред различните култури, за да се изясни дали процесът на изучаване на майчиния език е универсален.

Във всички човешки култури на децата отнема малко усилие да научат езика, говорен от хората около тях. Въпреки че този процес е интригувал няколко поколения специалисти, той остава слабо изяснен. Повечето теории се основават на изследване на малък брой култури, главно в развитите страни като САЩ или Франция, където образованието е широко застъпено, а семействата се състоят обикновено от малък брой членове.

----
Ако планината ви е втори дом, имаме нещо за вас!

Специалисти в тази област са изучавали циманите – население в Боливийска Амазония, изхранващо се предимно от събирачество. Благодарение на сътрудничеството с антрополози със специализирани познания за тази етническа група, екипът изследователи се радвал на достъп до уникална база данни. От 2002 до 2005 г. членовете на научния екип посещавали групи цимани в домовете им по различно време на деня. По време на наблюденията си те записвали какво прави всеки от присъстващите и с кого. Проучването се провело в шест цимански села и обхванало близо хиляда цимани.

Въз основа на тези наблюдения специалистите по развитие на речта установили, че времето прекарано в разговор с дете на възраст под четири години, за всички обхванати в изследването, било по-малко от минута на час. Това било четири пъти по-малко, отколкото продължителността на разговорите им с по-възрастните хора от племето, присъствали на същото място по същото време. И до десет пъти по-малко, отколкото при малките деца в западните страни, съгласно резултатите от предишни проучвания.

Макар че майките са тези, които говорят най-често на децата си, също както и в нашата култура, при циманите те правят това много по-рядко. След тригодишна възраст, основната част от думите, отправяни към малките деца, са произнасяни от други деца, обикновено техни братя и сестри (циманите средно имат по около пет братя и/или сестри, докато френските и американските деца – средно по един брат/сестра).

Резултатите разкриват голямото интеркултурно многообразие в езиковата практика при малките деца. В развитите страни обаче, научаването на езика при децата е свързано с думите, които директно биват адресирани до тях от страна на възрастните, а не с думите, които те чуват от странични разговори. Но дали тази взаимовръзка е валидна за целия свят? Децата на циманите растат в богат социален свят – във всеки един момент те са заобиколени от средно около осем души. Дали разговорите, които те слушат в рамките на около десет минути на час, допринасят в достатъчна степен те да научат езика? Изследването понастоящем продължава на място: като записват думите, които децата на циманите чуват и онези, които те самите изговарят, учените се надяват да намерят отговор на тези въпроси.

 

Материалите са предоставени от CNRS.

Превод: Елена Страхилова

Източник: Science Daily

Коментари

коментара

Related posts

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close