Вие сте тук

Съществува ли Деветата планета?

В началото на 2016г., астрономи направиха шокиращо изявление: Гигантска планета обикаля в периферията на нашата слънчева система. Деветата планета, както те я наричат, се намирала толкова далеч, че не се виждала директно. Нейното съществуване било загатнато от начина, по който с гравитацията си тя е привлякла шест отдалечени ледени свята в клъстерирани орбити.

Оттогава, случаят с Деветата планета е подкрепен и с други доказателства като особения наклон на оста на въртене към слънцето, заедно с други странни обекти, които имат продълговати орбити с дължина 4000 години и които не се приближавали по-близо до слънцето от Нептун. Сега, след направеното проучване са открити още четири отдалечени тела. Проблемът е, че те не показват доказателство за групиране. А това е голям удар върху ентусиазма за Деветата планета.

„Ние не открихме доказателство за орбиталното групиране, необходимо за потвърждаване на хипотезата за съществуването на Деветата планета в нашето напълно независимо проучване“, каза Кори Шанкмън, астроном в университета Виктория в Канада и член на Outer Solar System Origins Survey (OSSOS), които от 2013 година насам са открили повече от 800 обекта в близост до Нептун, използвайки телескопа в Хавай: Канада-Франция-Хавай. В доклад, публикуван в arXiv на 16 юни и скоро публикуван в The Astronomical Journal, екипът на OSSOS описва осем от техните най-отдалечени открития, включително и четирите използвани за формирането на първоначалния случай за Деветата планета.

„Мисля, че това е чудесна работа и е вълнуващо да продължаваме да откриваме такива обекти“, казва Скот Шепард, астроном в Института Карнеги във Вашингтон, който е бил сред първите, които са заподозрели присъствието на голямата планета в периферията на слънчевата система. Но той казва, че три от четирите новооткрити обекта образуват клъстерирани орбити, съответстващи на Деветата планета. Четвъртият обект се нарича 2015 GT50 и изглежда проваля модела за клъстерирането, подсказвайки, че тези обекти са случайно разпределени. Но това, разбира се, не е нокаут, казва той. „Ние винаги очакваме, че нещо няма да се впише.“

От екипа на OSSOS казаха, че всяко очевидно групиране в техните нови обекти прилича на резултат от отклонение в тяхното проучване. Например, особеностите на времето и местоположението на телескопа определят кои области от небето и кога могат да се наблюдават. Също така е по-трудно да се видят бледи обекти в слънчевата система в светлата част на небето, като центъра на галактиката.

Подобни отклонения създават вероятност OSSOS да откриват обекти в области, подкрепящи хипотезата за Деветата планета, казва Мишел Баннистър, член от екипа на OSSOS, астроном в университета Куинс в Белфаст във Великобритания. Когато екипът коригира този ефект, явното групиране изчезва. За сравнение, от OSSOS казват, че много детайли от проучванията зад първите шест обекта не са публикувани и е невъзможно да разбират техните отклонения.

Този аргумент не впечатлява Майк Браун, астроном в Калифорнийския технологичен институт (Caltech) в Пасадена, САЩ, който заедно с колега от Caltech Константин Батигин изстреля Деветата планета в космоса с техните смели твърдения. „Тяхното основно заключение е, че наблюденията им са отчаяно предубедени, това е истината“, каза той. „Но така те допускат, че всички останали също трябва да са предубедени.“ Според Браун всички отклонения в съвкупността от проучвания, които са открили предишните обекти, би трябвало да се усреднят. Това прави групирането реално – независимо дали е причинено от Деветата планета или не е.

Откриването на повече обекти би помогнало за разрешаването на въпроса. Същото може да се постигне и чрез най-прякото доказателство: истинско изображение на Деветата планета – въпрос, по който работят други проучвания.

Превод: Павлинка Балабанова