Биология

Палмовото какаду – рокзвездата на животинското царство

Палмовото какаду е единственият животински вид, освен човека, който може да барабани в определен ритъм, използвайки инструменти, които сам е направил специално за целта, сочи ново изследване.

Мъжките екземпляри на австралийската птица може да се окажат рокзвездите на животинското царство и съвсем не е изненадващо, че го правят предимно заради женските.

----
Ако планината ви е втори дом, имаме нещо за вас!

Други животни (като шимпанзетата, например) изпитват удоволствие от това да барабанят по клечки и дънери, но те не си правят собствени музикални инструменти за целта.

Robert Heinsohn, консервационен биолог от Австралийския национален университет, забелязал за пръв път това поведение при мъжките птици в Северна Астралия през 1997 г.

„Птицата какаду сграбчваше нещо, което приличаше на пръчка, и го удряше в стъблото на дървото, като от време на време спираше, вдигаше удивителната си качулка и издаваше или тръбящо изсвирване, или пронизващ писък“, обяснява ученият.

Той прекарал следващите две десетилетия в правене на видеозаписи на срамежливите птици, за да разбере дали барабаненето им наистина е “музика” – дефинирана като постъпателно произвеждане на ритъм, повтарящи се компоненти и, разбира се, личен творчески почерк.

Като анализирали поредица ритмични звуци, произвеждани от птиците, Heinsohn и негови колеги открили, че те са силно предвидими, точно както човешката музика. И всеки мъжки, който ученият наблюдавал да удря по камък или пръчка, имал уникален, макар и леко абстрактен музикален стил.

Рок какаду

Важно е да се отбележи, че мъжките започвали да барабанят най-вече когато били около женски – в около 70% от времето, според изследването, публикувано в списание Science Advances. Те често комбинирали барабаненето с други вокални и визуални прояви.

Бузите им почервеняват, когато са сексуално възбудени, разказва Heinson, намеквайки за липсата на особен финес в мотивите на палмовото какаду. Той и колегите му обаче не изследвали реакциите на женските към музиката на мъжките.

Това изследване повдига нови въпроси за възприятието на различните звуци от страна на женските, отбелязва Aniruddh Patel, професор по музикално познание от Университета „Тъфтс“, който не е част от изследването. По думите му способността да се произвежда равномерен ритъм не предполага непременно наличието, дори и на основни, умения за ритмично възприятие.

Без да пропуска и един удар

Да може да поддържа ритъм чрез последователни удари е дълбоко вкоренена част от човешката биология. Учените отдавна са заинтригувани от начина, по който се е развила тази необходимост и способност, като дори Чарлз Дарвин е писал за вродения усет за ритъм при хората.

Докато мъжките палмови какадута създават свой уникален ритъм, те обаче не танцуват – активност, която за хората върви ръка за ръка с музиката.

Много птици (като американския жерав и райските птици) парадират с ухажващи танци, но палмовото какаду се интересува предимно от ритъма. Тези птици са уникални и с това, че изпълняват соло, затова Heinson смята, че поведението им може да се е развило просто като индивидуално ухажване, а не в групово обкръжение.

„Щом като един мъжки произведе приятен барабанен звук, включващ ритъм, чрез който получава одобрението на женската, останалите бързо го научават, за да може да се разпространи лесно сред популацията им“.

Източник: National Geographic